Fakkeltog for Nordstumoen

Publisert: 17.10.2024

Arbeidsplasstillitsvalgt Lisbeth K. Torvik holdt appell for rundt 400 fremmøtte som støtter skolested Nordstumoen.

Skole- og tilbudsstrukturen i Innlandet står på dagsorden denne høsten, og fakkeltogene har vært mange og store. På Nordstumoen inviterte ansatte ved skolestedet til fakkeltog, kaffe, boller og appeller mandag 14. oktober. Ifølge Østlendingen deltok rundt 400 personer i fakkeltoget.

Flere politikere benyttet anledningen til å si noen ord, deriblant leder av skole- kultur- og omsorgskomiteen i Stor-Elvdal, Aleksander Ramse Olsen fra Fremskrittspartiet, Venstrepolitiker Mona Kristiansen og ordfører Linda Otnes Henriksen fra Arbeiderpartiet. Nåværende og tidligere elever, og foreldrerepresentanter, holdt sterke appeller om Nordstumoens betydning for å leve og overleve.

Nordstumoen er en avdeling av Storsteigen videregående skole på Alvdal med tilrettelagt undervisning for elever med lærevansker. Lisbeth K. Torvik, arbeidsplasstillitsvalgt på Nordstumoen og styremedlem i Utdanningsforbundet Stor-Elvdal, snakket om hvordan skolen bidrar til mindre utenforskap og økt livsmestring, med hele mennesket - hele livet - i fokus.

Sammen med arbeidsplasstillitsvalgt Morten Gustu i Fagforbundet sørget hun for at det ble fakkeltog som planlagt mandag kveld, til tross for at Nordstumoen noen timer tidligere fikk signaler om at den var reddet - i første omgang. Flertallet av partiene i fylkestinget er enige om at det i løpet av en treårsperiode skal jobbes med Nordstumoen i et prosjekt der man leter etter nye finansieringsmodeller, i samarbeid mellom kommune og stat.

Østlendingen hadde grundig dekning av fakkeltoget og kveldens talere. Avisen intervjuet politikere, elever, foreldre og de tillitsvalgte. Torvik ble sitert på denne måten:– Og så kan fakkeltoget være litt i solidaritet med de andre skolene og skolestedene som er foreslått lagt ned.