Plaging eller mobbing

Mobbing er for alvorlig til at samtalen tåkelegges av forvirrende tall.

Oppmerksomheten om barn og elevers psykososiale miljø er stor. Ulike aktører sitter med ulik informasjon og synspunkt. Når man ikke alltid er enige, eller opererer med ulike synsvinkler, betyr ikke det nødvendigvis at noen tar temaet mindre på alvor. La oss ikke konkurrere i å ta mobbing mest på alvor.

Lokallagsleder fulgte nylig komitemøte oppvekst som er opptatt av temaet. Komiteen fikk en god redegjørelse om arbeidet som har pågått og pågår for å styrke oppveksten til barna, blant annet gjennom et team av personalet som møter elevene i skolen, Skolemiljøteamet. Nylig var det også et felles foreldremøte for barnehagene med dyktige folk fra Mobbeombudet Innlandet og godt oppmøte.

I høst publiserte Oppland Arbeiderblad noen tall som både kunne forskrekke og forvirre. Det var høye mobbetall i regionen, Søndre Land skilte seg ut, hevdet avisa. Å snakke ned høye mobbetall er ingen vinnersak. Men i dette tilfellet var det grunn til å stusse litt og reagere på framstillingen. 

Vi som arbeider med barn har flere verktøy og samfunnet overvåker på flere måter. Derfor kan det oppstå uklarheter når man snakker ut fra ulike perspektiver. 

Lokallagsleder har derfor skrevet et notat og sendt til medlemmene i oppvekstkomiteen for å nyansere både ulikheten i de tallene OA benyttet med bakgrunn fra KORUS ØST, sett opp mot resultatene fra Elevundersøkelsen. Det viser seg at spørringen inneholder ulike problemstillinger. Dessuten er det krevende å samle opplysninger av ulik karakter, det som kalles en samleskår. 

Utdanningsforbundet mener at uansett hva vi får ut av spørreundersøkelser og rapporter basert på nasjonale verktøy så er den daglige relasjonsbyggingen og de gode møtene mellom barn, lærere og andre gode voksne viktig tilbud som både kan forebygge psykososiale utfordringer, og gi trygg oppvekst. 

I vedlegget kan du lese hele notatet som ble sendt til oppvekstkomiteen.