Verdens lærerdag

Publisert: 05.10.2024

Kjære lærere, Gratulerer med dagen.

Bakgrunnen for Verdens lærerdag er basert på dokumentet “Recommendation concering the Status of Teachers” som ble underskrevet av FNs internasjonale arbeidsorganisasjon (ILO) og UNESCO 5. oktober 1966. Hensikten med Verdens lærerdag er å rette oppmerksomhet mot lærerens unike rolle og kompetanse: uavhengig av hvor i verden de er, og hvem de underviser. I FN er utdanning og en sterk lærerprofesjon et viktig tema. Et av FNs bærekraftsmål handler om å sikre inkluderende, rettferdig kvalitetsutdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle. Derfor er gode lærere og nok lærere avgjørende for å nå FNs bærekraftsmål. I internasjonalsammenheng er det store
rekrutteringsutfordringer knyttet til læreryrket. Dessverre ser man at Norge også har utfordringer knyttet til å rekruttere til læreryrket. Dette har ført til at regjeringen har lagt fram strategier for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket.


Årets tema er «valuing teachers voices», som betyr å verdsette læreres stemmer. Vi hedrer lærere og lærerorganisasjoner som hever sin stemme for barnet, eleven, og lærerne. Hvert år markeres Verdens lærerdag over hele verden. Dette er for å rette oppmerksomhet mot lærerens unike rolle, og for å hedre lærere og lærerorganisasjoner for deres ansvar og oppgaver. Dere lærere som jobber i barnehage og skole, ta til dere den viktige jobben dere gjør hver dag for barn og unge. Yrket deres har stor verdi og jobben som utføres av dere er med på å forme så mange i et langt tidsløp. Og til foreldre til barn i barnehage og skole, tenk på alt det gode arbeidet, både i form av
læring og oppfølging som blir gjort hver dag barnet ditt sendes til barnehage eller skole.

Verdens lærerdag setter i år søkelys på behovet for å lytte til lærere for å skape en god utdanning. Ha tillit til den profesjonsfaglige stemmen de har. Ja for lærere er et profesjonsyrket, som betyr at ikke hvem som helst kan eller skal ha ansvar for opplæring av barnet ditt. Det er viktig at den profesjonsfaglige stemmen til lærerne blir hørt, respektert og verdsatt. Det er lærerne i barnehagene og skolene som vet hva barnet og eleven har behov for og for å fremme god læring.