Besøk på Montessori i Ulnes

Publisert: 23.10.2024

Ny arbeidsplasstillitsvalgt (ATV) på Montessori Ulnes inviterte meg som lokallagsleder til å bli bedre kjent med arbeidsplassen. Jeg fikk dermed følge en halv dag og se hvordan lærerne jobber og Montessori pedagogikken i praksis.

For å være helt ærlig, så var Montessoriskolen noe ukjent. Det var derfor ny ATV, Silje Synnøve Strand, inviterte meg til å bli med. Dette var en kjempefin opplevelse, for også å se hvordan våre medlemmer på Montessori har det og samtidig lære mer om en skole jeg hadde relativt like kjennskap til. Det er jo det vår profesjon jobber for, å lære bort nye ting så da må vi selv gå frem som et godt forbilde og tilegne oss ny kunnskap.

Montessoripedagogikken bygger på Maria Montessori (1870-1952) sin pedagogiske idé. Hennes idé bygger på et syn hvor barnet er i sentrum. Et syn der sosial, emosjonell, fysisk og intellektuell utvikling anses som like viktige. Den voksnes rolle er å veilede og tilrettelegge, og gi barnet rom til å prøve og feile. «Hjelp meg å gjøre det selv» er et mye brukt sitat fra Maria Montessori.

Skoledagen til elevene starter med fysak, deretter går elevene til klasserommet sitt. Selve layouten av klasserommet skiller seg noe ut fra det «vanlige» klasserommet. Elevene sitter i grupper og i midten av rommet er det ulike hyller med utstyr, for eksempel praktiske figurer for å lære om tallsystemet. Det ligger tepper som kan rulles ut på gulvet når elevene skal jobbe med en praktisk oppgave eller få gjennomgang av nytt fagstoff med lærer. Elevene jobber med en tilpasset plan, og de planlegger dagene sine for hva de skal jobbe med de ulike dagene for å komme à jour med planen sin. Elevene jobber med planen sin, og får det godkjent av lærer før de kan jobbe med neste oppgave. Det er også lagt opp til en pausekrok med frukt og litt mat. Dette er noe som ser ut til å være såpass innarbeidet, at elevene styrer dette selv ut ifra behov. De jobber sammenhengende med dette frem til lunsj, hvor det da er lagt opp til andre aktiviteter, for eksempel korps, svømming, prosjekt eller lignende.

Dette var en positiv og lærerik opplevelse å få besøke en arbeidsplass til våre medlemmer og bli bedre kjent med deres arbeidshverdag. Satte veldig stor pris på Silje som invitert til en slik dag.