Oppvekst i Nord

Utdanningskonferansen Oppvekst i Nord arrangeres for 2. gang. Konferansen har som ambisjon å sette dagsorden innenfor den utdanningspolitiske debatten i nord. Deltakerne får påfyll til selv å være engasjerte ambassadører for hva en god oppvekst skal og kan være, i barnehagen og i skolen. Konferansen har også som mål om at ledermedlemmer skal kunne få nye perspektiver og verktøy i sin ledergjerning.

Utdanningskonferansen 2025 har temaet robuste barn og ungdommer.
Hva vil det si å være et robust barn eller ungdom? Hvordan kan vi som profesjon møte barn og unge i deres livsverden og samtidig utfordre og skape mestring på en måte som gjør at de er klare for livet?


Til årets konferanse har vi inviterte ulike kapasiteter på sine fagfelt og folk som jobber direkte med barn og unge til å gi ulike svar på spørsmålet: Hva skaper robuste barn og ungdommer? Dette vil gi deltakerne på konferansen nye perspektiver og verktøy i sine møter med barn og ungdom.
I parallelle sesjoner vil ledere, barnehagelærere og lærere i skolen kunne få ulike perspektiver på robusthet.

Hvor og når

  • 16.-17.september 2025
  • Radisson Blu Tromsø

Påmelding for deltakere fra Troms: 

Oppvekst i nord - Robuste barn og ungdommer

 

Påmelding for deltakere fra Finnmark: 

Oppvekst i nord - Robuste barn og ungdommer

- Oppvekstkonferanse for alle som jobber med barn og unge i Troms og Finnmark

- Startet i 2022

- Utdanningskonferansen Oppvekst i Nord arrangeres for 2.gang. Konferansen har som ambisjon å sette dagsorden innenfor den utdanningspolitiske debatten i nord. Deltakerne får påfyll til selv å være engasjerte ambassadører for hva en god oppvekst skal og kan være, i barnehagen og i skolen.


- Konferansen har også som mål om at ledermedlemmer skal kunne få nye perspektiver og verktøy i sin ledergjerning.

Sondre Bjaberg, 52 år

Foredragsholder, forfatter, spaltist i bladet Utdanning, lager podkasten «Tidligvakt» og jobber til daglig som ped.leder i en barnehage på Kjelsås i Oslo.

Lykkelig gift med Hazar, far til tre + tre bonusbarn

Mann med skjegg som smiler. Foto.

Martin Berg (58), leirskolelærer og halvstudert røver. Midlertidig skoleleder i 22 år. Nestleder i Norsk Leirskoleforening. Opptatt av å få elever til å føle mestring i elevrollen. Rektor på Stangnes skole i Harstad, en søkbar ungdomsskole som legger vekt på praktisk tilnærming til kunnskap. Skolen kan vise til gode resultater og elevene som har gått på skolen har høy gjennomføringsgrad på videregående opplæring.

Mann med skjegg og briller som ser i kameraet. Foto.

Petter Skjerven (58 år) har i en årrekke underholdt og informert norske TV-seere om alt fra språk, mennesket, hva det vil si å være norsk og ikke minst biler. I sitt humoristiske foredrag “Språk og Kommunikasjon” tar han publikum med på en vandring i språkets og kommunikasjonens verden på en morsom og engasjerende måte. Petter tar utgangspunkt i ord og uttrykk som man bruker til daglig og hvordan disse kan danne grobunn for forvirring og misforståelser. Petter har vært programleder for bl.a. «Typisk Norsk», han har jobbet i radio og er forfatter. Han har cand.mag. med psykologi, norsk, medievitenskap og filosofi.

Mann med skjegg som smiler. Foto.

Per Brodal er lege og professor emeritus ved Universitetet i Oslo og har arbeidet med hjerneforskning og undervisning i hele sitt yrkesliv. Han har særlig interessert seg for grunnleggende betingelser for læring fra cellenivå til praktisk studieplanarbeid. I det siste har han engasjert seg i barns oppvekstvilkår, og spesielt lekens betydning for en god utvikling. Sammen med barnepsykiater Charlotte Lunde utga han i 2022 boken «Lek og læring i et nevroperspektiv. Hvordan gode intensjoner kan ødelegge barns lærelyst». 

Mann med briller som smiler mot kamera. Foto.

Benedicte Langseth-Eide er psykolog med doktorgrad i organisasjonspsykologi og partner i konsulentselskapet Árvádus, hvor hun arbeider med leder- og organisasjonsutvikling. Hun har erfaring med å bistå HR og ledelse med å identifisere og implementere kunnskapsbaserte og behovsprøvde tiltak for å rigge gode og funksjonelle arbeidsmiljø. Hun er opptatt av å formidle forskningsbasert kunnskap på en måte som gjør den forståelig, tilgjengelig og anvendelig i praksis.  

Kvinne som smiler mot kamera. Foto.

Øyvind Kvalnes er professor i organisasjonsadferd ved Handelshøyskolen BI og en av Norges fremste filosofer. Han forsker og underviser om forretningsetikk, profesjonsetikk, moralpsykologi og ledelse. I sin forskning er han nysgjerrig på hva som kjennetegner individer og fellesskap som lykkes.

Han har utgitt en rekke bøker som alle består av filosofiske refleksjoner over lett gjenkjennelige situasjoner fra arbeidslivet. Siden slutten av 1990-årene har han holdt foredrag, seminarer og kurs for norske organisasjoner.

I sine yngre år drev han mye med musikk, og var med i bandet «Fra Lippo Lippi» mellom 1983-1985.

Portettbilde av mann med briller som ser ut i luften. Foto.

Ingri Løkholm Ramberg (f. 1990) er litteraturviter og førsteamanuensis i norsk ved UiT - Norges arktiske universitet. 

Kvinne med langt hår og briller, som snakker i en mikrofon. Foto.

Merete Saus er professor ved institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet. Hun er opprinnelig fra Finnmark. Hun har et bredt interessefelt og driver med barnerelatert forskning, profesjonsforskning, praksisnær forskning, samisk relatert forskning, kulturell kompetanse, barnevern og psykisk helse.

Hun er medlem av forskningsgruppen ICRED (Intercultural relations in education). ICRED skal være ledende innen forskning om mangfold og sosial inkluderende læring og undervisning i arktisk og nordområdene. Innretningen på forskningen er tverrfaglig og setter søkelyset på mennesket i sin kontekst.

Kvinne med halvlangt hår som smiler med åpen munn mens hun ser i kamera. Foto.

Ole Jacob Madsen er en norsk psykolog og professor i kultur- og samfunnspsykologi ved Universitetet i Oslo. Han har forsket mye på samtidens prestasjonskultur og ungdoms psykiske helse.

I foredraget Generasjon prestasjon belyser Madsen hvordan dagens unge lever under et økende press om å lykkes både akademisk, sosialt og personlig. Han diskuterer hvordan samfunnets krav og idealer påvirker ungdommens mentale helse og stiller kritiske spørsmål ved om prestasjonskulturen virkelig gjør oss mer vellykkede – eller bare mer stresset.

Foredraget er tankevekkende og gir en viktig forståelse av de utfordringene unge står overfor i dagens samfunn.

Mann som ser i kamera med lukket munn. Foto.

Marit L. Sundelin (f. 1967) er universitetslektor i norskdidaktikk og studieprogramleder for barnehagelærerutdanningen ved UiT - Norges arktiske universitet. Kvinne med langt hår som ser i kamera og smiler. Foto.

Faglig ansvarlig Troms: 

Morten Rennemo

Epost: [email protected]

 

Administrativt ansvarlig Troms: 

Jeanette Ovesen Strand

Epost: [email protected]

Mobil: 95754568

Fagansvarlig Finnmark: 

Mette Harr Meedby

Epost: [email protected]

Administrativt ansvarlig Finnmark: 

Mona Eriksen

Epost: [email protected]

Mobil: +47 41 50 33 39