Pensjonistklubbens tur til sør-England

Publisert: 08.10.2024

Pensjonistklubben inviterte til tur til sørlige England, der deltakerne kunne oppleve verdenskjente historiske byggverk som Stonehenge, og besøk i historiske Bath, Willaim Shakespears Stratford upon Avon, og Castle Combe - kåret til Englands vakreste landsby.

Lørdag morgen (kl.05.45) buss fra Harebakken til Torp flyplass. I Sandefjord kom guiden som var med oss hele turen,på. Flyet gikk til Stansted airport hvor «vår» buss ventet.

Etter lunch ble vi kjørt til Stonehenge. Bussen stoppet ved et museum der vi fikk innblikk i opprinnelsen til det 4500 år gamle steinbyggverket som lå 2km unna. Dit gikk en buss i skytteltrafikk. Bygget lå magisk imponerende i kveldssola. Så var det buss til hotellet i Swindon, der vi så vidt rakk en tre retters middag.

Søndag gikk bussturen til byen Bath hvor to guider delte gruppen vår. De snakket et tydelig og forståelig engelsk og var begge mestre i å levendegjøre Baths historie. Byen oppsto rundt varme kilder. For 2000 år siden bygde romerne badeanlegg i byen.
Det var et Jane Austin museum i byen der hun hadde bodd i en periode.
Vi opplevde Afternoon Tea servering på et imponerende sted, der man fikk en følelse av upper class. Taket var blomstermalt, veggene dekket med store bilder og svartkledde kelnere balanserte fulle etasjefat med en hånd, den andre hånden fornemt hvilende på korsryggen.

Mandag. I nærheten av hotellet «vårt» fantes det et togmuseum. Det var faktisk togfabrikken som var opprinnelsen til byen. Fabrikken ga arbeidsplasser til tusener og skapte ringvirkninger til enda noen tusener. Vi fikk innblikk i hvilket enormt arbeid som lå bak et ferdig lokomotiv. Deler ble laget som modeller i tre, lagt i en form av sand blandet med tørr hestemøkk for så å fylles med flytende jern.

En kongelig togvogn var vi innom. Der hadde dronning Victoria sittet og trukket ned gardinene når hun kjørte forbi Bath. Det var en by hun aldri besøkte,eller ville se fra togvinduet, etter at hun som 11 åring var blitt fornærmet av en mann som mumlet at hun hadde tykke legger. Sånt tilgir man aldri.
Vi ble kjørt med buss til Oxford der en guide ventet. Ganske mange hadde liten glede av ham. Han snakket fort og for mange, uforståelig upperclass english. Vi fikk innblikk i skolebygningene og skolesystemet ved bordingschools.

Tirsdag tok vi tog til Cheltenham og buss til Stratford, Shakespeares fødeby. Vi ble delt i to grupper med hver vår guide. Begge guider var strålende, kunnskapsrike og gode formidlere. Vi var innom huset Shakespare hadde bodd i. Der var langbord dekket med tidsriktig servise og mat, himmelseng, ildsteder i alle rom og hanskeverkstedet til broren hans. Guiden fortalte mange anekdoter om Shakespares familie og liv. Han måtte søke kongen om å få gifte seg da han var 18 år. Kona var 27 og nedkom 6 måneder etter bryllupet. Han selv bodde store deler av tiden i London, mens familien ble igjen i Stratford. I den tiden tok det 3 døgn å reise til London med hest. Nå tar det to timer med bil.

Onsdagen gikk med til hjemreise. Turen var vellykket, selvom det regnet heftig to av dagene. Vi hadde fått beskjed om å ta med vanntette sko/støvler, men noen ble ganske våte likevel. Heldigvis var temperaturen god, så man tørket fort.
Elisabeth, den norske guiden vår, var en trivelig dame som passet på at transporten gikk som smurt, og alle ble telt opp og kom med.