Røsvoll i høring: – Kan ikke basere politikken på håp!

Geir Røsvoll var tirsdag på høring om «En mer praktisk skole». Utdanningsforbundet er positive til regjeringens ambisjoner, men det må tas grep som sikrer nødvendig kompetanse i de de praktiske og estetiske fagene.

Tirsdag formiddag var Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll på høring i Utdannings- og forskingskomiteen. Bakgrunnen var at regjeringen nylig la frem en stortingsmelding om en mer praktisk skole.

– Regjeringen viser med dette vilje til å revitalisere skolen med mer praktisk og variert undervisning, sa Røsvoll i sitt innlegg, og understreket at Utdanningsforbundet stiller seg positive til flere av forslagene i meldingen.

Skryt for å fjerne nasjonale prøver

Spesielt berømmet han regjeringen for at de nå vil fjerne de nasjonale prøvene og erstatte dem med nye prøver med rent læringsstøttende formål.

– Dagens nasjonale prøver er hovedsakelig innrettet mot å sammenlikne resultater på kommune- og skolenivå. Prøvene gir liten støtte til lærere og elever i klasserommet og har også vist seg å gi upålitelig styringsinformasjon. 

– De nye læringsstøttende prøvene skal derimot støtte direkte opp under læring. Dette er et verdifullt grep i seg selv. I tillegg et det et viktig signal om ny og bedre måte å styre skolen på: Et styringssystem der vi setter læring, utvikling og faglighet i sentrum, og samtidig legger bort troen på at sammenlikning og rangering på et eller annet magisk vis skal føre til en bedre skole, poengterte Røsvoll i høringen.

Krever grep, ikke bare forhåpninger

Samtidig kom han med en advarende pekefinger til regjeringen og Utdannings- og forskingskomiteen. Spesielt er han bekymret for den manglende kompetansen hos lærere som underviser i praktiske og estetiske fag her til lands: Nesten halvparten som underviser i disse fagene har ikke noen studiepoeng i fagene!

– Dette er uakseptabelt, var Røsvolls tydelige beskjed til komiteen, og han fortsatte med et tydelig krav til kunnskapsministeren:

– Statsråden har sagt at hun «håper kommunene godkjenner flere søknader i de praktiske og estetiske fagene». Men nasjonale myndigheter kan ikke basere politikken sin på håp! Nasjonale myndigheter må ta nødvendige grep for å sikre at lærere har den nødvendige kompetansen som skal til for å realisere nasjonal politikk!

«Praktisk skole dyrere enn teoretisk»

Spesielt poengterte han behovet for flere midler til sektoren.

– Vi må erkjenne at en praktisk og variert skole koster mer enn en teoretisk! Derfor hadde vi en forventning om at det skulle komme en større satsing på videreutdanning i de praktiske og estetiske fagene i forslaget til statsbudsjett for neste år.

– Vi deler regjeringens mål, og mange av tiltakene i meldingen er bra. Men en stortingsmelding som setter retning er bare halve jobben. Tilstrekkelig finansiering er en nødvendig forutsetning for å lykkes med mange av tiltakene, avsluttet Røsvoll innlegget sitt med.

Utdanningsforbundet kom nylig med sine skriftlig innspill til komiteen i saken om «En mer praktisk skole», som snart vil bli gjort tilgjengelig på Stortinget.no. Røsvoll fikk også en rekke spørsmål fra komiteen etter sitt innlegg som det bare var tid til å besvare deler av. Utdanningsforbundet vil derfor sende øvrige svar til komiteen i løpet av de neste dagene. I tillegg har vi nylig publisert følgende to saker om regjeringens forslag:

Røsvoll: – Et skritt i riktig retning

og

Meir praktisk undervisning – men korleis?

Sitert

Avbildet: Geir Røsvoll
Geir Røsvoll

leder av Utdanningsforbundet