Røsvoll: – Et skritt i riktig retning

Regjeringen foreslår flere tiltak for en mer praktisk og variert skole i den nye ungdomstidsmeldingen (5.-10. trinn). – Dette er et skritt i riktig retning, sier Geir Røsvoll.

I dag la regjeringen fram stortingsmeldingen En mer praktisk skole – bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.-10.trinn. Regjeringen ønsker at skolen skal bli mer praktisk, variert og relevant for å snu den negative utviklingen i læringsresultater, motivasjon og trivsel.

– Vi deler regjeringens mål, og mange av tiltakene i meldingen er bra. Men en stortingsmelding som setter retning er bare halve jobben. Tilstrekkelig finansiering er en nødvendig forutsetning for å lykkes med mange av tiltakene, sier leder i Utdanningsforbundet Geir Røsvoll.

1. Et eget program for praktisk læring
2. Innføring av valgfag for mellomtrinnet
3. Obligatorisk arbeidslivsfag på ungdomstrinnet
4. En styrking av rentekompensasjonsordningen og utstyrspotten
5. Et nytt kvalitetsutviklingssystem

Forventer et krafttak for å utdanne flere lærere

Et av de viktigste grepene regjeringen vil ta for å gjøre skolen mer praktisk og variert, er en økt satsing på videreutdanning i praktiske og estetiske fag. Utdanningsforbundet-lederen understreker at dette må følges opp i statsbudsjettet og at kommunene bør få instruks om å prioritere praktisk-estetiske fag i større grad enn i dag.

Riktignok har antallet studieplasser i videreutdanningssatsingen økt de siste årene. Men det totale antallet plasser har ligget på mellom 5000 og 7000 i samme periode. Kommunene har heller ikke prioritert disse fagene i tilstrekkelig grad, påpeker Utdanningsforbundet-lederen.

– Vi vet at om lag halvparten av lærerne som underviser i de praktiske og estetiske fagene i dag mangler kompetanse i disse fagene. Det må tas et krafttak for å utdanne flere lærere i disse fagene, sier Røsvoll.

Savner utstyr og materialer

Mange skoler savner også utstyr og materialer for å kunne gi en god praktisk opplæring. Regjeringen varsler en styrking av rentekompensasjonsordningen og utstyrspotten.

Men dagens nivå på satsingen er ikke tilstrekkelig, mener Røsvoll.

– Støtten til innkjøp av utstyr må økes kraftig, sier han.

Vil avvikle nasjonale prøver

Utdanningsforbundet har vært tydelige på at nasjonale prøver bør avvikles. Regjeringen har lyttet til lærerne og vil nå fjerne nasjonale prøver.

Dette er svært gledelig, understreker Utdanningsforbundet-lederen.

– Det er på høy tid at politikerne erkjenner at de nasjonale prøvene ikke har gitt bedre læring, slik intensjonen var. Prøvene har liten nytteverdi for lærerne i klasserommet, og de har gitt upålitelig informasjon til skoler, kommuner og nasjonale myndigheter. Sånn kan vi ikke fortsette, sier Røsvoll.

Hovedmålet med stortingsmeldingen skal være å utforske og beskrive hvordan skolen i større grad kan ivareta og fremme elevenes motivasjon, mestring, læring og utvikling.

Meldingen tar utgangspunkt i de ulike negative utviklingstrekkene i norsk skole de siste årene med tanke på læringsresultat, motivasjon, trivsel, skolemiljø og fravær. Tiltakene i meldingen skal bidra til at vi får en mer praktisk, variert og relevant skole, slik at elevene lærer mer og bedre.