– Mangelen på kvalifiserte lærere er en global utfordring

Geir Røsvoll er for tiden på sin første EI-kongress, hvor han har holdt flere innlegg. Dette er hva han og Utdanningsforbundet mener bør gjøres for å bøte på den globale lærermangelen.

Utdanningsforbundets leder Geir Røsvoll er blant deltakerne på Education Internationals kongress i Argentina. Et av de viktigste temaene på EIs tiende kongress har vært mangelen på kvalifiserte lærere, som blir et stadig større problem verden over.

På kongressen tok Utdanningsforbundets leder derfor til orde for å støtte og veilede nyutdannede lærere. Utdanningsforbundet hadde foreslått å tydeliggjøre dette i resolusjonen, og dette var det Røsvoll sa under sitt innlegg om saken:

«Ordstyrer og kjære kolleger.

Mitt navn er Geir Røsvoll, og jeg er leder for Utdanningsforbundet.

Jeg vil gjerne rette en oppriktig takk til EIs eksekutivstyre for å fremme denne viktige resolusjonen, og å akseptere endringene fra Sveriges Lärare, OAJ, DLF og oss i Utdanningsforbundet angående viktigheten av veiledning og mentorordninger for nye lærere.

Mangelen på kvalifiserte lærere er en global utfordring, og den øker. Dette er en alvorlig trussel mot retten til kvalitetsutdanning for millioner av elever over hele verden. Dermed er det også en trussel mot den sosiale og økonomiske utviklingen av lokalsamfunn og nasjoner, som understrekes i resolusjonen.

Utdanningsforbundet støtter resolusjonens vektlegging av behovet for investeringer i læreryrket. Det er nødvendig at det gjøres tiltak for å få læreryrket til å bli mer attraktivt.

Høykvalitets lærerutdanning er et helt avgjørende at yrket skal utvikle seg og være attraktivt. Det samme gjelder bedre lønns- og arbeidsforhold. Men vi vet også at en god start i læreryrket er avgjørende.

Å være en helt ny lærer... Hvem av dere husker ikke den spennende, nervepirrende følelsen? Jeg husker definitivt min aller første gruppe barn som om det var i går. Å være ny, er en unik og viktig fase i en lærers karriere som fortjener spesiell anerkjennelse og støtte.

Få yrker krever så mye umiddelbar interaksjon og raske beslutninger som læreryrket.

La oss verdsette og støtte denne kritiske fasen i våre karrierer. De første årene er transformative, hvor utdanning blir til til praktisk kompetanse og faglig skjønn. Å navigere komplekse, uforutsigbare situasjoner krever de uvurderlige ferdighetene som utvikles tidlig.

Det er også viktig å huske at nyutdannede lærere er en verdifull ressurs. De bringer fersk kunnskap fra sin utdanning og et nytt perspektiv, som er viktig for utviklingen av lærermiljøet.

En profesjonell mentorordning i disse formative årene er avgjørende. Det hjelper oss å reflektere, forbedre vår praksis, og bidrar positivt til våre barnehager og skoler. Ved å støtte og veilede nye lærere, fremmer vi kontinuerlig forbedring og delt vekst.

Takk.»

Innlegget ble holdt på engelsk. Den engelske versjonen kan du lese her.

Sitert

Avbildet: Geir Røsvoll