Balansert oppvekst i skjermens tid

Utdanningsforbundet Agder leverte nylig innspill til NOU-høringen om "Det digitale (i) livet" der vi blant annet ønsker å forsterke og klargjøre lærernes metodefrihet.

Utdanningsforbundet Agder har gitt innspill til Skjermbruksutvalgets utredning NOU 2024:20 Det digitale (i) livet. Balansert oppvekst i skjermens tid.
Fylkesstyret nedsatte en arbeidsgruppe med fylkesstyremedlemmer representert fra medlemsgruppene barnehage, grunnskole og videregående skole. Vi har valgt å gi innspill på Skjermbrukutvalgets råd og anbefalinger til myndighetene, barnehager og skoler, og deres eiere.

Høringen har både vært diskutert i Fylkesstyret i Utdanningsforbundet Agder, og den ble sendt til lokallagene våre for innspill.

Utdanningsforbundet Agder støtter i hovedsak Skjermbrukutvalgets vurderinger, råd og anbefalinger, men har valgt å tydeliggjøre hvilke aspekter vi mener bør klargjøres og forsterkes i rådene og anbefalingene som gis på disse punktene:

  • Læreres metodefrihet trekkes frem som et viktig prinsipp. Dette bør være retningsgivende både for valg av læremidler og planlegging/gjennomføring av læringsarbeid i barnehage og skole. Det skal være pedagogikk og ikke økonomi som styrer valg av læremidler.
  • Vi oppmuntrer til tydeligere forventning til balanse mellom fysiske lærebøker og digitale verktøy i skolen.
  • Læreren er ikke den som skal ha opplæring og veilede foreldrene i digitale ferdigheter. Lærerne skal undervise elevene.
  • Ansatte i barnehagene og skolene får styrket sin profesjonsfaglige digitale kompetanse. Viktig, også opp mot bruken av kunstig intelligens (KI).

Innspillene fra Agder er sendt inn sentralt der de tas med i høringssvaret som Utdanningsforbundet skal levere på vegne av organisasjonen.

Her kan du lese innspillene fra Utdanningsforbundet Agder: 

~ 24_01621-5 Høringsinnspill fra Utdanningsforbundet Agder til Skjermbruksutvalgets NOU 2024_20 411051_10_0.pdf

Her kan du lese hele NOU 2024:20