Entreprenørskap i utdanningen

Arbeid med entreprenørskap i utdanningen gir muligheter til varierte arbeidsformer og til å utnytte andre læringsarenaer enn skolen i undervisningen.

Last ned Entreprenørskap i utdanningen: Rapport fra undersøkelse 3/2011

Arbeid med entreprenørskap i utdanningen gir muligheter til varierte arbeidsformer og til å utnytte andre læringsarenaer enn skolen i undervisningen.

HSH* og Utdanningsforbundet har lenge framhevet at det er viktig med en praktisk tilnærming i alle fag, ikke minst på ungdomstrinnet. Sammen med tiltak som kompetanseutvikling av lærere, økt lærertetthet og økte ressurser til eksterne aktiviteter, vil bruk av alternative læringsarenaer gjennom arbeid med entreprenørskap i utdanningen bidra til å styrke ungdomstrinnet.

HSH og Utdanningsforbundet har vært opptatt av å få kartlagt hvordan skole og arbeidsliv samarbeider i dag og hvilke muligheter det eksisterer for videre samarbeid.

Denne rapporten inneholder resultatene fra to undersøkelser rettet mot henholdsvis bedrifts- og virksomhetsledere i arbeidslivet og lærere på ungdomstrinnet.

Undersøkelsen belyser

  • i hvilken grad skole og arbeidsliv samarbeider systematisk om entreprenørskap
  • i hvilken grad entreprenørielle kompetanser er etterspurt i arbeidslivet og oppøves i skolen
  • hvilke erfaringer lærere og bedriftsledere har med samarbeid skole–arbeidsliv generelt og med entreprenørskap i utdanning spesielt.

*HSH endret navn til Virke i 2011.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.