Likelønn på dagsorden

Det er store lønnsforskjeller mellom kvinner og menn i Norge.

Faktaark 2008:02. Likelønn på dagsorden (pdf)

Nylig la Likelønnskommisjonen fram sitt arbeid der de både dokumenterer forskjellene, analyserer og drøfter årsaker og foreslår konkrete tiltak for likelønn.

Et generelt funn i Likelønnskommisjonens arbeid er at til tross for at kvinner i økende grad har tatt utdanning og fått et solid fotfeste i arbeidslivet, tjener de fortsatt mindre enn menn. Kvinners arbeid er lavere priset enn menns arbeid.Det er flere forhold i arbeidslivet som har betydning for lønnsgapet mellom kvinner og menn. Både lønnsforskjeller mellom privat og offentlig sektor og lønnsforskjeller innad i sektorene bidrar til dette lønnsgapet.

Dette faktaarket er viet temaet likelønn og bygger i hovedsak på Likelønnskommisjonens arbeid.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.