Utdanning for likeverd og sosial utjevning

Utdanningssystemet omtales som den viktigste arenaen for sosial utjevning i samfunnet. Samtidig vet vi at skolen også bidrar til å reprodusere sosial ulikhet.

Rapport 2/2006: Utdanning for likeverd og sosial utjevning (pdf)

Utdanning for alle har lenge vært en grunntanke i norsk politikk. Alle barn, unge og voksne har samme eller lik rett til utdanning uavhengig av bakgrunn. Dette er en av grunnene til at utdanningssystemet av mange anerkjennes som samfunnets viktigste arena for sosial utjevning. Fordi utdanning tillegges så stor betydning for utjevning av forskjeller mellom grupper og enkeltindivider i samfunnet, har problemstillinger knyttet til utdanning, likeverd og sosial ulikhet i lang tid vært viet oppmerksomhet av forskere så vel som politikere, nasjonalt så vel som internasjonalt.

Denne rapporten er utarbeidet i forkant av kunnskapsministerens varslede stortingsmelding om utdanning som verktøy for sosial utjevning. Et av spørsmålene som stilles og drøftes er hvor stor rolle utdanningssystemet kan og bør spille med hensyn til å utjevne forskjeller i samfunnet.

Rapporten følger utdanningsløpet fra barnehage, via grunnopplæring, til høyere utdanning og voksenopplæring. På disse nivåene er det ulike barrierer for hvorvidt utdanningssektoren virker likeverdig og sosialt utjevnende. Tilpasset opplæring og styring har relevans på alle nivåene og er viet egne kapitler.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.