Rektorers oppfatning av en skole i endring

I den nylig utkomne rapporten «En skole i bevægelse», blir kvalitetsutviklingen i den norske grunnskolen studert og evaluert.

Temanotat 13/2004 Rektorers oppfatning av en skole i endring (pdf)

Staten initierte i 2000 en satsing på kvalitetsutvikling i grunnskolen. Satsingen ble avsluttet i 2003, og i løpet av perioden bevilget staten til sammen 670 millioner kroner til kvalitetsutvikling. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Utdannings- og forskningsdepartementet. Kommunene har i løpet av satsingsperioden bidratt i samme omfang som staten.

Dette temanotatet redegjør for noen hovedmomenter i forskningsprosjektet, med vekt på ledelse og rektorers rolle i skolen. I temanotatet blir deler av evalueringsrapporten drøftet opp mot Opinions spørreundersøkelse (2004) om rektorers syn på egen arbeidssituasjon, både i grunnskole og videregående opplæring. Denne undersøkelsen er utarbeidet på oppdrag fra Utdanningsforbundet. Den kartlegger rektorers oppfatning av arbeidssituasjonen i forhold til ulike lederoppgaver, og mulighetene til å fylle kvalitetskravene fra kommunalt og statlig hold.

Opinions undersøkelse kan ikke direkte sammenliknes med funnene i "En skole i bevægelse". Men det finnes problemstillinger og momenter, som indirekte supplerer forståelsen for kjerneområder i skoleledelse, uansett skoleslag.

Et temanotat er en publikasjon på mellom 10-30 sider. Noen saksområder blir fulgt gjennom flere år og resulterer i årlige utgivelser. Andre saker er mer enkeltstående.

Innholdet i denne publikasjonen er forankret i Utdanningsforbundets politikk og verdigrunnlag, men er ikke behandlet i Utdanningsforbundets politisk ansvarlige organer før den blir offentliggjort.