Endringer i barnehageloven mv. norskferdigheter for styrer og pedagogisk leder, og barnehagetilbud til barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)

  1. Utdanningsforbundet støtter forslaget om at personer med utenlandske yrkeskvalifikasjoner må dokumentere norskferdigheter som tilsvarer nivå B2 etter CEFR – Det felles europeiske rammeverket for språk.
  2. Utdanningsforbundet støtter ikke at godkjenning av yrkeskvalifikasjoner og godkjentstempel for språkkravet bør være to ulike prosesser.
  3. Utdanningsforbundet støtter departementets vurdering om at søkeren skal kunne dokumentere norskferdighetene sine på samme måte som etter gjeldende forskrift om godkjenning av yrkeskvalifikasjoner for styrer og pedagogisk leder fra annen stat.
  4. Utdanningsforbundet støtter forslaget om at kravet til norskferdigheter også skal gjelde søkere med færøysk eller islandsk som førstespråk.
  5. Utdanningsforbundet støtter ikke muligheten for dispensasjon fra kravet om norskferdigheter tilsvarende nivå B2. Dersom dispensasjonsmuligheten likevel blir en realitet foreslår Utdanningsforbundet at bestemmelsen inneholder en vilkårsbestemmelse om at vedkommende som gis dispensasjon skaffer seg norskferdigheter tilsvarende nivå B2 innen dispensasjonsperioden på ett år.
  6. Utdanningsforbundet støtter forslaget om å tydeliggjøre at barn som har behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) skal få benytte ASK i barnehagen og at vedtak om spesialpedagogisk hjelp inkluderer nødvendig opplæring i bruk av ASK.
  7. Økonomien må sikres.