Endring i forskrift om ansettelse og opprykk i undervisnings- og forskerstillinger

Problemstillinger vi spesielt ønsker å kommentere i høringen er om:

• utdanningskompetanse skal tas i betraktning ved rangeringen av søkerne ved ansettelsen, eller skal kravet om undervisningskompetanse ikke gjelde på ansettelsestidspunkt?
  • kravet ikke skal være fylt på ansettelsestidspunktet er spørsmålet om 2 år etter ansettelsestidspunktet er tilstrekkelig tid for å opparbeide seg kompetansen.
  • grunnleggende kvalifikasjonene for undervisning og veiledning i universitetene og høyskolene erverves gjennom a) formalisert kurs i tillegg til egen undervisning eller b) gjennom egen undervisning alene/ på egenhånd?

Formålet med endringsforslaget er at utdanningsfaglig kompetanse og undervisningserfaring i større grad skal vektlegges ved ansettelse og opprykk enn som det blir gjort i dag. Utdanningsforbundet støtter dette. I høringsforslaget bruker departementet begrepene utdanningskompetanse og undervisningskompetanse. Utdanningsforbundet mener begrepsbruken er uklar og i det videre velger vi å tolke ‘utdanningskompetanse’ som ensbetydende med ‘undervisningskompetanse’.