Vaksinering av lærere: Ikke avklaring fra Melby

Utdanningsforbundet har gjentatte ganger bedt helsemyndighetene om å prioritere lærere i vaksinekøen. I dag ba Torstein Tvedt Solberg (A) kunnskapsminister Guri Melby om å klargjøre når lærerne skal få svar.

I dag spurte Torstein Tvedt Solberg (A) følgende spørsmål til kunnskapsministeren i Stortingets spørretime:

– Regjeringen har gitt FHI i oppdrag å revurdere vaksinestrategien, og har bedt dem se på om enkelte yrkesgrupper skal prioriteres opp. Kunnskapsministeren har til media sagt at vaksinering av lærere og barnehageansatte vurderes i den sammenheng. Når kan ansatte i skoler og barnehager forvente å få en avklaring fra regjeringen om hvorvidt de vil prioriteres opp i vaksinekøen?

Kunnskapsministerens svar var at Folkehelseinstituttet ikke har gitt noen anbefaling om å prioritere lærere, men at de fra regjeringen har fått beskjed om å vurdere dette.

– Først etter at risikogruppene er vaksinert vil vi vurdere andre grupper for vaksinering, blant annet lærerne, sa Melby.

Før sommerferien

På gjentatte spørsmål fra Tvedt Solberg om når regjeringen vil ta denne avgjørelsen, svarte Melby at FHI skal gi sin anbefaling i midten av mai.

– Og vurderingen fra regjeringen vil komme i god tid før sommerferien, sa Melby.

Utdanningsforbundet er godt fornøyd med at Tvedt Solberg følger opp saken og etterlyser svar fra Melby og regjeringen om når lærerne kan få beskjed, men er ikke beroliget av svaret fra Melby.

Jeg mener fortsatt at vaksinering vil være til stor hjelp, og at det haster med å få dette på plass. Derfor er jeg skuffet over at statsråd Melby ikke kan gi et tydeligere svar i dag. Hege Valås, nestleder i Utdanningsforbundet

– Det er regjeringen som har bestemt at skoler og barnehager skal prioriteres og være mest mulig åpne. Da er det uforståelig at de ikke er mer opptatt av å holde lærerne friske, sier Valås og fortsetter:

Står i førstelinja

– Jeg mener det er åpenbart at lærere i barnehager og skoler i områder med høyt smittetrykk er utsatt for høy smitterisiko. De står i førstelinja og det er nesten umulig å beskytte seg på jobb. Dette har pågått i månedsvis og det er en stor belastning for både lærere og ledelse i barnehager og skoler. Bare denne uka har vi sett oppslag i media der en lærer sannsynligvis har smittet mange elever på skolen, og lærere som forteller at de går inn og ut av karantene hele tiden. Rektorer og styrere rapporterer at sykemeldingene øker, sier hun.

En rekke land har allerede prioritert vaksinering av lærere. Verdens helseorganisasjon (WHO) har også anbefalt at personell som jobber med barn og unge bør prioriteres i fase 2 i medlemslandenes vaksinestrategi.

Også skolebyråd i Oslo, Inga Marte Thorkildsen (SV) har bedt Melby om snarlig vaksinering av ansatte i barnehager og skoler.

Helt annen smitterisiko

I et intervju med VG i forrige uke er Hege Valås helt tydelig på hvorfor lærere i skole og barnehage må prioriteres i vaksinekøen:

– Et mutert virus som smitter mer blant barn og unge, kombinert med de generelle utfordringene det er å overholde smitteregler for nettopp de aldersgruppene, har skapt en helt annen smitterisiko for lærere og andre ansatte i barnehage og skole. Vi mener derfor at disse må prioriteres i vaksineprogrammet, sier Valås til VG.

21.04. sendte Utdanningsforbundet, Fagforbundet, Norsk Lektorlag og Skolenes Landsforbund brev til regjeringen om saken. Denne er fremdeles ikke besvart.

Sitert

Avbildet: Hege Valås