Skole- og barnehageansatte må prioriteres i vaksinekøen

Utdanningsforbundet ber regjeringen prioritere vaksinering av lærere og andre ansatte i skole og barnehage. Sammen med tre andre fagforeninger har Utdanningsforbundet sendt brev til regjeringen om saken.

Det er en felles henvendelse fra Utdanningsforbundet, Fagforbundet, Norsk Lektorlag og Skolenes Landsforbund som nå er sendt. I brevet står det blant annet at:

Smittesituasjonen i Norge utvikler seg, og nå er snart de høyest prioriterte risikogruppene vaksinert. Myndighetene endrer dessuten prioriteringen i vaksineringen på grunn av en ustabil og uforutsigbar smittesituasjon og mutert virus som smitter lettere blant barn og unge. Dette endrer viktige forutsetninger for vaksineprioriteringen, og gir en klar forventning om at lærere og personell som har elev- og barnekontakt i skole og barnehage, nå må prioriteres for vaksinasjon.

Les hele brevet her

Haster med tiltak

Nestleder Hege Valås i Utdanningsforbundet mener det haster å prioritere ansatte i skoler og barnehager og sier til VG at:

– Et mutert virus som smitter mer blant barn og unge, kombinert med de generelle utfordringene det er å overholde smitteregler for nettopp de aldersgruppene, har skapt en helt annen smitterisiko for lærere og andre ansatte i barnehage og skole. Vi mener derfor at disse må prioriteres i vaksineprogrammet.

Hun sier belastningen er enorm og at det kan føre til en kollaps om det ikke skjer en endring snart.

Les hele saken fra VG her

Kunnskapsminister Guri Melby (V) sier til avisen at FHI (Folkehelseinstituttet) har fått i oppdrag å revurdere vaksinestrategien ut fra forskjellige elementer – blant annet om det er enkelte yrkesgrupper som skal prioriteres opp.

Ifølge VG holder FHI døren på gløtt for at både studenter og ansatte i utdanningssystemet kan flyttes fremover i vaksinekøen.

En rekke land har allerede prioritert vaksinering av lærere. Du kan lese mer om det i saken her

Se spørsmål og svar om korona har

Sitert

Avbildet: Hege Valås