Se valg-spesial: Handal møter Melby

Her kan du se Steffen Handal og Venstres Guri Melby i samtale om skole, barnehage og utdanningsfeltet. Starter mandag 30.08. klokka 17.30.

Se samtalen her (opptaket begynner 6.27):

Følg sendingen med Handal og Melby direkte

Du kan også se samtalen i opptak i etterkant.

Lurer du på partienes politikk for skole, barnehage og utdanningsfeltet?

Steffen Handal møter flere partiledere nå fram mot valget. Tidligere har Utdanningforbundets leder møtt SV-leder Audun Lysbakken og Ap-leder Jonas Gahr Støre i direktesendinger, og de kan du ser i opptak her.

For Utdanningsforbundet er særlig to saker viktige nå før valget:

• Flere lærere i barnehagen: Hvordan mener Venstre dette skal løses?
  • Elevenes rett til lærere med lærerutdanning i skolen: Hvordan vil Venstre løse dette?

Les mer om Utdanningsforbundets viktigste valgsaker på denne nettsiden. Under har vi sakset ut informasjon om Venstre fra den siden.

Dette mener Venstre om elevenes rett til lærere med lærerutdanning i skolen:

Utdrag fra Venstres program:

• Vi vil se flere lærere med ulik fagbakgrunn og vi vil sikre at eleven har kvalifiserte lærere i all undervisning. Vi vil gi flere lærere det kompetansepåfyllet de trenger, helt fra barnehagelærere og grunnskolelærere til lektorene på videregående skole. Vi må fortsette å stille høye krav både for å komme inn på lærerutdanningen og for å undervise på alle nivå i skolen.
  • Vi vil sikre åpenhet om lærernes fagkompetanse ved hver enkelt skole, og vi vil sørge for at eksisterende fagkompetanse hos lærere tas i bruk til beste for elevene.

Vi vil motvirke frafallet fra læreryrket, blant annet gjennom mer variert praksis i lærerutdanningen. Lærerstudenter bør få erfaring med alle deler av læreryrket gjennom skoleåret. Nyutdannede lærere må også få nødvendig oppfølging og veiledning i starten av karrieren.

Dette mener Venstre om flere lærere i barnehagen:

Utdrag fra Venstres program:

• Det aller viktigste for å gi alle barn like muligheter, er barnehager av høy kvalitet. Da må vi sikre at det både er mange nok ansatte i barnehagene, og at det er flere barnehagelærere, flere fagarbeidere og flere med andre utdanninger som er relevante. Pedagognormen som ble innført i 2018 bør evalueres, og kravene til utdanning bør skjerpes.
  • Målet vårt er å øke andelen barnehagelærere til over femti prosent i løpet av neste stortingsperiode, opp mot seksti prosent de neste ti årene. I tillegg vil vi arbeide for å rekruttere flere mannlige barnehagelærere.
  • Barnehagelærere og assistenter trenger kontinuerlig kunnskapspåfyll. Vi vil gi både barnehagelærere og assistenter tilbud om etter- og videreutdanning, og få flere med mastergradsutdanning i barnehagene.
  • Vi vil gi flere lærere det kompetansepåfyllet de trenger, helt fra barnehagelærere og grunnskolelærere til lektorene på videregående skole.

I etterkant av direktesendingene med partilederne, publiserer vi samtalene som episoder av podkasten Lærerrommet. Her finner du alle episodene som er publisert.