Nye regler for digital hjemmeopplæring i ungdomsskoler og videregående skoler

Regjeringen åpner for digital undervisning ved gult nivå på ungdomsskoler og videregående skoler som har mye fravær på grunn av pandemien. Muligheten har begrensninger, og det er fortsatt undervisning på skolen som skal ligge til grunn.

– Det er viktig at elevene skal få ha en så normal skolehverdag som mulig under pandemien. Samtidig må vi ivareta smittevern og hjelpe skolene med å organisere skoledagen så godt som mulig både på gult og rødt nivå. I kombinasjon med meldeplikt mener vi at dette forslaget bidrar til en god løsning, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby i en pressemelding.

Les hele pressemeldingen her: Nye regler for digital hjemmeopplæring under koronapandemien

Bra, mener Utdanningsforbundet

Leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet mener det er klokt at skolene nå gis mulighet til selv å vurdere hvordan opplæringen skal gis, når man er i en krevende situasjon med mye fravær.

– Kunnskapsministeren følger her opp noe vi har etterspurt lenge. At skolene selv må få bedre mulighet til å vurder bruk av digital undervisning når det er nødvendig, sier han.

Samtidig er han klar på at de sårbare barna må ivaretas på en god måte hvis mer digital undervisning innføres.

– Det må ligge kloke beslutninger bak å innføre slik undervisning. Og det må bare brukes når det er nødvendig for å ivareta alle elevers rett til god undervisning, sier han.

Ifølge kunnskapsministeren skal det bare innføres mer digital undervisning i ungdomsskoler og videregående skoler når det fører til bedre undervisning for elevene. Og sårbare barn og unge skal ha et fysisk tilbud på skolen uavhengig av tiltaksnivå.

– Vi vet at trygge, gode lærere som følger elevene over lang tid, er viktig for alle elever, også de sårbare elevene. Slik har det vært under hele pandemien, og slik skal det fortsette å være, understreker Melby.

Endringen innfører også strengere krav til all hjemmeopplæring, som ved rødt nivå. Det stilles blant annet krav om at hjemmeopplæringen må gis på en måte som gir elevene god mulighet for hjelp og oppfølging gjennom skoledagen.

Skoleeiere må også sørge for at slik opplæring er praktisk mulig ved at elevene har tilgang til nødvendig utstyr og ved at lærerne kan ha muntlig dialog med elevene gjennom skoledagen.

Les mer om korona på våre spørsmål- og svar side her

Muligheten for digital opplæring vil ha klare begrensinger:
• Muligheten til å gi noe mer hjemmeopplæring vil kun gjelde på skoler der det over tid er utfordrende å organisere opplæringen på grunn av mye fravær hos elever og lærere knyttet til pandemien.
• Det åpnes kun for hjemmeopplæring når hensynet til elevenes samlede opplæring gjør det nødvendig, og dersom det er pedagogisk forsvarlig.
• Elevenes beste skal være et grunnleggende hensyn.
• Det åpnes kun for mer hjemmeopplæring for elever på ungdomsskoler og videregående skoler.
• Det innføres en plikt for skoleeiere til å melde fra til statsforvalteren når de beslutter hjemmeopplæring.
• Elever med særlig behov for det skal ha tilbud på skolen.
Les forskriften her

Sitert