Meld deg på kveldsseminar: Hvordan bør vi endre videregående opplæring?

Onsdag 14. april tar Utdanningsforbundet den store debatten om Fullføringsmeldingen, inkludert om debatten om fellesfagene i videregående. Guri Melby, Ragnhild Lied og Thom Jambak er blant deltakerne.

Fredag før påske presenterte regjeringen den såkalte Fullføringsmeldingen for videregående opplæring. Den inneholder tiltak for hvordan flere kan fullføre videregående opplæring og hvordan elevene kan bli bedre forberedt for studier og arbeidsliv. Utdanningsforbundet inviterer nå til kveldsseminar om temaet.

Meld deg på her: Hvordan bør vi endre videregående opplæring?

Viktig diskusjon

Meldingen har skapt stor debatt. Spesielt kontroversielt er forslaget om å kutte i fellesfagene i videregående. Naturfag, historie, kroppsøving, samfunnsfag og geografi er blant fagene som går en uviss skjebne i møte.

– Spørsmålet om fellesfagenes rolle i videregående er svært viktig. I tillegg er det mange andre forslag i meldingen som bør diskuteres grundig. Jeg gleder meg til denne diskusjonen, sier Thom Jambak, medlem av Utdanningsforbundets sentralstyre og leder av kontaktforum videregående.

Han understeker at det er viktig å se på helheten i Fullføringsmeldingen.

– Vi må se på summen av tiltakene og spørre oss hvor videregående skole egentlig er på vei med denne meldingen. Det er noe av det jeg ser fram til å snakke om med de andre deltakerne, forklarer han.

Meld deg på!

I tillegg til Jambak, kunnskapsminister Guri Melby, Ragnhild Lied, leder av Unio og Liedutvalget, deltar også Edvard Botterli Udnæs (Elevorganisasjonen), Åge Hvitstein (lektor og tillitsvalgt ved Sandefjord videregående skole) og Kristin Danielsen (rektor Greåker videregående skole).

– Her har vi samlet et stjernelag med ministeren, lederen av Unio/Liedutvalget, lederen av Elevorganisasjonen, samt dyktige representanter for ledere og lærere i skolen. I tillegg blir det mulig for tilhørerne å sende inn spørsmål. Jeg anbefaler alle som har interesse for videregående skole å melde seg på, avslutter Jambak.

Les våre første reaksjoner på meldingen her: Ny stortingsmelding for vgo: Gode intensjoner, men mye arbeid gjenstår

Jobber du i videregående? Les mer her: Videregående opplæring

Portrettbilde av mann. Foto.
Thom Jambak
Medlem i sentralstyret