Hvordan beholde ferske lærere i skolen?

Nyutdannede lærere har lenge hatt en tendens til å forlate skolen i løpet av de første arbeidsårene. Nå skal et nytt prosjekt finne ut hva som kan få de til å forbli i yrket.

I Norge er det nå rundt 40.000 utdannede lærere som jobber utenfor skolen, og en høy andel av de nyutdannede gir seg i lærerjobben allerede i løpet av de første arbeidsårene. Det har medført at hele 15 prosent av alle tilsatte i lærerstillinger i grunnskolen, og 21 prosent i videregående opplæring, mangler lærerutdanning.

Et alvorlig problem som det er bred politisk enighet om at det må gjøres noe med.

Et viktig tiltak er å få nyutdannede lærere til å bli værende i skolen. Et større forskningsprosjekt skal nå bidra til at det blir en realitet:

«STEP» er et partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke, hvor Universitetet i Sørøst-Norge (USN), UiT Norges arktiske universitet, KS, Utdanningsforbundet og Pedagogstudentene (i Utdanningsforbundet) er med. Hensikten er å «utvikle forsknings- og erfaringsbasert kunnskap med sikte på å stimulere til debatt og bidra til tiltak som gjør at de nyutdannede får bruke sin kompetanse individuelt og i profesjonsfellesskapet i skolen. Data samles inn via spørreskjema, intervju og observasjon og blir analysert og diskutert i forskningssirkler bestående av forskere, studenter, nyutdannede, skoleeiere, skoleledere, lærere og representanter for organisasjonene som deltar i prosjektet.» En internasjonal ekspertgruppe vil også følge forskningsprosjektet.

Handal: – Veldig interessant

Kick off for prosjektet var mandag 23. august, hvor både Utdanningsforbundets leder Steffen Handal og Pedagogstudentenes leder Elise Håkull Klungtveit holdt innledning. De ser med spenning frem til hva det prosjektet vil gi av ny kunnskap på feltet.

– Dette er et veldig interessant prosjekt for oss.

– Spesielt viktig er det at de nye lærerne opplever et fellesskap når de begynner i sine nye jobber, understreker Handal.

«Praksissjokket»

Klungtveit fremhevet også at vi allerede vet mye om hvor skoen spesielt trykker.

– Overgangen fra studie til praksis er blitt enormt viktig for oss de siste årene.

– Avstanden fra institusjonen til praksis er altfor stor, understreker Pedagogstudentenes leder.

Forsknings- og høyere utdanningsminister, Henrik Asheim, sa også i sitt videoinnlegg at STEP vil være en svært viktig premissleverandør for fremtidig politikkutforming på feltet, noe Steffen Handal sier seg godt fornøyd med.

Tre viktige mål

Utdanningsforbundets leder understreker samtidig at dette er en av flere grunner til at vi ønsker å være med på dette prosjektet.

– Vi er midt i en valgkamp, og i Utdanningsforbundet er vi mest opptatt av en utdanningspolitisk sak – nemlig lærer-rekruttering.

– Utdanningsforbundet har tre viktige mål som vi håper å finne igjen i de politiske partienes programmer og i debatter:

1. At det skal være lærerutdannede lærere i alle klasserom og alle timer.

2. At det skal være minst 50 prosent barnehagelærere i alle barnehager.

3. At alle nyutdannede lærere skal får veiledning.