Handal: – Provoserende!

Under fire av ti lærere er fullvaksinert dager før skolestart. Steffen Handal reagerer sterkt på at kunnskapsminister Guri Melby synes fornøyd med situasjonen.

I disse dager åpner barnehager og skoler for fullt, og mange lærere er naturlig nok bekymret for hva som venter dem. Kunnskapsminister Guri Melby gjentok senest for tre dager siden at planen fortsatt er å åpne på grønt nivå, som vil si «business as usual» og smittevernstiltak på et minimumsnivå.

Les også: Koronakrisen – spørsmål og svar

Forventer mer av Melby

Ytterligere oppsiktsvekkende blir det når kunnskapsministeren nylig sa at dette «vil gå bra», selv om bare 38 prosent av ansatte i skoler og barnehager er fullvaksinert.

– Jeg er oppgitt over at Melby virker fornøyd med den situasjonen vi er i. Det er ganske provoserende når tilbakemeldingen fra sektoren er at lærere og barnehagelærere er engstelige og urolige for å bli smittet eller bidra til smitte. Hun burde ikke være fornøyd før alle er fullvaksinert.

– At under fire av ti lærere er fullvaksinerte ved skolestart er ikke holdbart, sier Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal.

Lavere andel fullvaksinerte

Andelen fullvaksinerte lærere er faktisk lavere enn resten av landets befolkning (40,2 prosent), noe som gir betydelig grunn til bekymring i oppstartsperioden av barnehagene og skolene.

– Mange lærere er redde nå, og det er lett å forstå hvorfor. Vi vet jo at det nesten har vært umulig å leve opp til de smittevernreglene som har vært i skolen, og de var på et strengere nivå. Når man nå planlegger å gå over til grønt nivå er det enda vanskeligere å verne seg mot smitte. Risikoen vil selvsagt øke betydelig.

– Det hjelper heller ikke med den forvirringen kunnskapsministeren skapte før sommeren, hvor det først ble sagt at lærerne skulle prioriteres i vaksinekøen før kontrabeskjeden kom. I dag ser vi resultatet; noen kommuner valgte å gjøre det, mange gjorde det ikke, og da står vi her bare dager før skoleåpning og ser at mange av våre medlemmer ikke har fått den vaksineringen de burde ha fått for lenge siden, sier en oppgitt Handal.

Venter mer smitte blant de yngre

Assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad har tidligere sagt til Dagbladet at vi trolig vil se en økning i smittetilfeller blant barn og unge i ukene som kommer. Når man vet at mange lærere kan være nærkontakter med over to hundre elever i uka skjønner man hva det kan bety for smittetrykket på lærere som ikke er fullvaksinerte.

– Det bør ikke være noen overraskelse, hverken for kommunene eller Melby, at skolestarten kommer nå.

– Lærere og barnehagelærere er blant de yrkesgruppene som er mest utsatt, og har høyere smitterisiko enn de som jobber i de fleste andre sektorer. Når regjeringen sier de skal skjerme barn og unge, og så sterkt ønsker å prioritere utdanning, så må de samtidig sørge for at navet går rundt på de arenaene de befinner seg på. Det betyr én ting – alt må gjøres for at barnehagelærere og lærere bli fullvaksinerte så fort som overhodet mulig, sier Handal.

Melby lover trygg skolestart

Guri Melby forsikrer likevel overfor NTB at både elever og lærere ikke trenger å bekymre seg foran skolestarten.

– Alle ansatte i skoler og elever skal få en trygg og god skolestart, sier kunnskapsministeren.

Sitert

Avbildet: Steffen Handal