Handal: – På liv og helse løs!

Utdanningsforbundets leder reagerer kraftig på at skolene selv må drive smittesporing og informasjonsarbeid. – En uholdbar situasjon, sier Steffen Handal.

Regjeringen holdt onsdag en ny pressekonferanse om koronasituasjonen. Tross sterkt stigende smittetall, spesielt blant de yngre, ble det ikke varslet nye tiltak for å avhjelpe en situasjon som nå begynner å bli prekær i mange skoler og barnehager. Skolene må selv fortsatt drive smittesporing og informasjonsarbeid

Det får Utdanningsforbundets leder Steffen Handal til å reagere kraftig.

– Tilbakemeldingen vi får fra våre tillitsvalgte er at dette på enkelte steder fremstår som en kynisk utnyttelse av lojale ledere i skoler og barnehager.

– Dette går rett og slett på liv og helse løs! Dette er en uholdbar situasjon.

Uforsvarlig arbeidsmengde

Partene i skolesektoren, deriblant Utdanningsforbundet, har gitt klar melding til regjeringen om at smittesporing og testing medfører en helt uforsvarlig arbeidsmengde for skoleledere og barnehagestyrere. Dette ble altså likevel ikke tatt til følge.

– Kommunene kan ikke overlate smittesporing og informasjonsarbeid knyttet til korona til skolene. Dette må kommunenivået ta seg av. Hvis det ikke er gjennomførbart av kapasitetshensyn, må utsatte skoler gå på gult eller rødt nivå igjen.

– Meldinger vi får tyder på at den nye ordningen med fritidskarantene, men likevel skolegang for elever som er nærkontakter av smittede, er lite tillitsvekkende. Det fungerer derfor dårlig. Ventekarantene må gjelde både for skole og i fritid slik som før sommeren, mener Handal.

Frykter «testkø»

Et ytterligere element er at hurtigtesting nå kjøres ut i stor stil til elever over hele landet. Men, de som står i klasserom og underviser, eller jobber med de minste barna, må i mange tilfeller selv ordne testing.

– Det er både oppsiktsvekkende og meget uheldig at lærere og andre tilsatte i skoler og barnehager ikke får mulighet til hurtigtesting.

– Vi risikerer dermed at de blir sittende i «testkø» og at de ikke kan gå på jobb. Det er vel ikke en situasjon noen ønsker, spør Handal retorisk.

Steffen Handal uttalte seg onsdag til NTB om det samme temaet, og ble gjengitt i blant annet Dagbladet.

Sitert

Avbildet: Steffen Handal