Enighet i forhandlingene med FUS

Partene i lønnsoppgjøret i FUS kom i dag til enighet om lønnsoppgjøret 2020.

Det økonomiske resultatet er likt resultatet fra PBL. Det vil si at partene ble enige om at det ikke er rom for nye lønnstillegg i 2020 ut over det som ble avtalt i 2019. Da ble det avtalt lønnstillegg med virkning i både 2019 og fra 1. januar 2020.

Det er Utdanningsforbundet, Fagforbundet og Delta som nå har forhandlet ferdig med FUS om ny hovedavtale og ny hovedtariffavtale.

Skal utrede overgang til ny AFP

I forhandlingene ble partene enige om at et partssammensatt utvalg skal vurdere muligheten for tilsvarende forvaltning av pensjonssparingen som i Barnehagepensjonsordningen. Arbeidet skal danne grunnlaget for forhandlingene i hovedoppgjøret i 2022.

I PBL har det tidligere blitt enighet om å nedsette et partssammensatt utvalg som skal vurdere og foreslå ulike måter å gjennomføre overgang til ny AFP-ordning (avtalefestet pensjon). Etter avtale med PBL går FUS inn i dette utvalget. Resultatet fra dette arbeidet skal, som i PBL, danne grunnlag for forhandlinger i hovedoppgjøret 2022.

Stillingskategori med krav om mastergrad

Det skal forhandles om innføring av bruken av mastergrad-stillinger i hovedoppgjøret 2022.

Les mer i protokollen fra forhandlingene her

Se mer om tariffområdet FUS her

Se alt om lønnsoppgjøret her