Enighet for spesialisthelsetjenesten i Virke

Det er oppnådd enighet i mellomoppgjøret mellom Unio-forbundene og Virke i forhandlingene om landsoverenskomsten (LOK) for spesialisthelsetjenesten. Resultatet er i tråd med det som ble resultatet for Unio-forbundenes medlemmer i Spekter Helse etter den frivillige lønnsnemnda.

– For oss er det viktig at resultatet i Virke er i tråd med nivået i Spekter helse som er tariffområdet det er naturlig å sammenligne seg med. Det er et viktig prinsipp, sier Bjørn Sævareid i Utdanningsforbundet, som ledet forhandlingene frem til enighet på vegne av Unio-forbundene i kveld.

Se alt om lønnsoppgjøret her

Unio-forbundene hadde 6 448 medlemmer på dette tariffområdet per 1.1.2021. Flest medlemmer har Norsk Sykepleierforbund med 2889 medlemmer og Utdanningsforbundet med 1809 medlemmer.

Unio-forbundene har tidligere i år forhandlet ferdig landsoverenskomsten (LOK) for Høgskoler, mens forhandlingene for LOK Helse og sosiale tjenester, LOK Utdanning og LOK for Virksomheter sluttføres når resultatet fra tvungen lønnsnemnd i KS er klart.

Se mer om tariffområdet Virke her

For Unio-forbundenes medlemmer i landsoverenskomsten (LOK) for spesialisthelsetjenesten er det satt av penger til en lokal pott som skal forhandles ute i virksomhetene. Resultatet skal nå vedtas i de respektive forbund.

Protokoll blir lagt ut her så snart den er klar.