Eksamen: – Rimelig mellomløsning

I dag avlyste kunnskapsminister Guri Melby skriftlig eksamen for alle, men opprettholder muntlig eksamen for 10.klasse og avgangselever i Vg3. – En rimelig mellomløsning, mener Utdanningsforbundets Steffen Handal.

– Selv om Utdanningsforbundet har anbefalt at eksamen burde avlyses helt på grunn av den usikre situasjonen som pandemien medfører, mener vi statsråden har funnet en rimelig mellomløsning mellom å forsøke å gjennomføre eksamen som normalt, og avlyse alle eksamener, sier Utdanningsforbundets leder Steffen Handal.

På regjeringens pressekonferanse mandag forklarte statsråden at regjeringen i utgangspunktet hadde ønsket å avholde eksamen for alle som normalt, men etter dialog med sektoren hadde valgt en annen løsning.

Ønsket eksamen for alle

– Utgangspunktet vårt var at vi hadde tenkt å gjennomføre eksamen for alle, og det var også oppdraget vi opprinnelig ga til Utdanningsdirektoratet. Når vi nå ender opp med å avlyse skriftlig eksamen, så må vi se på tiltak som kan kompensere for det og som kan gi noe av den rettsikkerheten som eksamen gir, men detaljene rundt dette ønsker jeg å finne ut av sammen med sektoren, sier Melby.

Hun er også opptatt av å få frem forskjellen på muntlig og skriftlig eksamen:

– En sentralgitt skriftlig eksamen lages nasjonalt og er helt lik over hele landet, mens muntlig eksamen lages lokalt og kan tilpasses lokale forhold. Vi mener sistnevnte er en bedre form for evaluering i den situasjonen vi står i nå, sier Melby. Hun mener også at muntlig eksamen vil bidra til å holde læringstrykket oppe.

Kan sikre motivasjon

Selv om Utdanningsforbundet i utgangpunktet mener vi burde droppe både skriftlig og muntlig eksamen ser Handal kunnskapsministerens poeng:

– Å planlegge med at muntlig eksamen skal gjennomføres for elever på 10. trinn og for elever i siste år i videregående skole kan virke positivt og bidra til å sikre elevenes motivasjon, sier Handal.

– Men samtidig er vi usikre på hvilke følger det vil ha for konkurransen mellom ulike kull for inntak i høyere utdanning at eksamensopplegget er forskjellig i 2020 og 2021, fortsetter han.

Men når beslutningen nå er tatt, lover Handal å bidra til at muntlig eksamen gjennomføres på en god måte.

Vi er glade for at statsråden understreker at hun skal ha en god dialog med både lærere og elever i det videre arbeidet. Nå er vi opptatt av at denne avlysningen bidrar til at elevene lærer mest mulig og at de får en god og grundig standpunktvurderingSteffen Handal, leder i Utdanningsforbundet

Han understreker at dersom smittesituasjonen skulle forverres fram mot tidspunktet for gjennomføring av muntlig eksamen, er det enklere å avlyse eller redusere muntlig eksamen enn skriftlig.

• Alle skriftlige eksamener avlyses for elever.
  • Alle muntlig-praktiske og praktiske eksamener avlyses for elever.
  • Lokalgitt muntlig eksamen for 10. trinn gjennomføres.
  • Lokalgitt muntlig eksamen for VG3 gjennomføres.
  • Privatister og elever med behov for eksamen for å få vitnemål og fag- og svennebrev skal ha eksamen. Elever med rett til ny, utsatt og særskilt eksamen våren 2021gjennomfører eksamen sammen med privatistene.
  • Fag- og svenneprøver avlyses ikke, men gjennomføres etter gjeldende smitteverntiltak.
  • Standpunktkarakterer for alle fag det ikke er muntlig eksamen i settes i uke 23.
  • Standpunktkarakterer i fag der det er muntlig eksamen, settes i uke 22. Skal gjennomføres.
  • Det ses på muligheter for å organisere en annen type ekstern vurdering for elever som ikke får eksamen.

Les mer om Utdanningsforbundets standpunkt til eksamen under pandemien her

Sitert

Avbildet: Steffen Handal