Uravstemning i PBL

PBL logo
Uravstemningen i tariffområde PBL varer frem til 28. oktober.

Uravstemning for medlemmer i PBL-området: Her kan du stemme frem til onsdag 28. oktober klokken 16.00.

Publisert 20.10.2020

Her er uravstemningsdokumentet.

HER GÅR DU INN FOR Å STEMME

NB! Du vil havne på en Unio-side når du klikker på lenken over. Du skal likevel benytte brukernavnet og passordet som du har fått tilsendt fra Utdanningsforbundet.

Digital uravstemning

Uravstemningen for medlemmene i PBL-området skal gjennomføres digitalt. Nå er det du som medlem som skal være med å bestemme om resultatet skal godtas eller forkastes.

Sett deg godt inn i uravstemningsdokumentet. Ta gjerne kontakt med klubbleder og andre medlemmer på arbeidsplassen for å drøfte resultatet før du avgir stemme.

Uravstemning er en del av tariffoppgjøret og fagforeningsdemokratiet. Resultatet er bindende dersom flertallet av medlemmene i tariffområdet (om lag 3700) har stemt enten ja eller nei til forslaget. Resultatet er også bindende hvis 2/3 av medlemmene innen tariffområdet har deltatt i uravstemningen. Med lav deltakelse er avstemningen rådgivende for sentralstyret. Derfor oppfordres alle til å bruke stemmeretten sin.

Avstemningen er ikke en meningsmåling om avtalen er god eller dårlig. I uravstemningen skal medlemmene i tariffområdet si ja eller nei til det anbefalte forhandlingsresultatet. Du stemmer ja om du godtar resultatet. Du stemmer nei om du vil at Utdanningsforbundet skal gå i mekling og eventuelt til streik.

Hvem kan stemme?

Alle medlemmer i Utdanningsforbundet som får sine lønns- og arbeidsvilkår fastsatt gjennom tariffavtalen mellom Utdanningsforbundet og PBL, og som er ansatt hos en arbeidsgiver som er medlem av PBL, har rett til å stemme. Medlemmer som er i permisjon, har rett til å stemme. Pensjonister stemmer ikke.

NB! Uravstemningen er altså ikke for medlemmer i andre tariffområder, som KS, Oslo, Norlandia og Akasia, som begge er i Spekter, ei heller Virke, FUS eller KA, og gjelder kun for de som er ansatt hos en arbeidsgiver som er medlem av PBL.

Utdanningsforbundet har over 7.300 stemmeberettigede medlemmer i PBL-området.

SMS og e-post til alle

Medlemmene (stemmeberettigede) på tariffområdet får en e-post og en SMS på mobil med informasjon om rutiner for uravstemningen. Begge sendingene inneholder medlemsnummer og passord til bruk ved innlogging for avstemning på nettet.

Informasjonen sendes både på SMS og på e-post, slik at vi er sikre på å nå flest mulig med denne viktige informasjonen. Utsendingen startet tirsdag 20. oktober klokken 09.00.

Praktiske spørsmål

Spørsmål om innlogging og stemmegiving kan rettes til:

E-post: medlem@udf.no

Telefon: 24142000 – tast 2.

Medlemsservice har åpningstid mellom 09.00 og 15.30.

Frist for å stemme

Medlemmene kan stemme fra 20. oktober etter at de har mottatt passordet. Fristen for å avgi stemme er 28. oktober klokken 16.00.

Offentliggjøring av resultatet

Resultatet av avstemningen offentliggjøres etter at PBL er varslet.