Smittervernveilederne er oppdaterte

Rognerbærlia barnehage, sept 2014, barn, voksen, ute, lek, natur, planter, hage, dyrke, høst, vår
Det er kommet oppdaterte veiledere, både for barnehage og skole. Foto: Tom Egil Jensen.

Smittervernveilederne for barnehagene og skolene ble oppdatert i går. Dette er de viktigste endringene.

Publisert 29.09.2020

Utdanningsdirektoratet oppdaterer med ujevne mellomrom sine smittervernveiledere for barnehager og skoler. I går kom en ny oppdatering, den fjerde i rekkefølgen.

De nye veilederne finner du her:

* Barnehage
* Barneskole
* Ungdomsskole og videregående

De viktigste endringene i de nye veilederne er som følger:

• Det er satt inn avsnitt om skolens/barnehagens rolle ved utbrudd og smittesporing
  • Råd til ansatte i skoler og barnehager er tydeliggjort
  • Det er satt inn råd om hvordan ivareta sårbare barn og unge i barnehagen og på skolen
  • I veileder for barneskolen er det satt inn råd om leirskoler og andre samlinger
  • I veileder for ungdomsskole og videregående skole er det satt inn råd om samlinger på tvers av skoler
  • Enkelte råd, inkludert informasjon om munnbind og ventilasjon, er presisert og tydeliggjort
  • Det er fjernet detaljert informasjon om symptomer, viruset og sykdommen, når man kan møte på skolen, flytskjema for håndtering av syke i barnehagen, og risikogrupper. I stedet henviser veilederne nå til FHI sine nettsider for oppdatert informasjon
  • Det er kortet ned på informasjon om barn og unge med kroniske sykdommer og tilstander. I stedet henviser veilederne nå til Norsk barnelegeforenings nettsider

For ordens skyld: Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Utdanningsdirektoratet reviderer veilederne for smittevern i skoler og barnehager. Det faglige innholdet leveres av Folkehelseinstituttet og Utdanningsdirektoratet, mens Helsedirektoratet står for utgivelsene. Endringsoppsummeringene er det sistnevnte som står for.