Lærerrommet: Hva er en profesjonell lærer?

LÆRERROMMET: Gjestene i Lærerrommet-samtalen om hva en profesjonell lærer er, er lærer Håvard Tjora og skoleinspektør Øystein Imsen. Hør episoden via denne artikkelen, eller i din favoritt-podkastkanal.

Er det nok å være faglig knallgod? Eller må du egentlig også være et godt medmenneske for å være en profesjonell lærer?

Publisert 22.01.2020

Disse spørsmålene er blant dem vi snakker om i samtalen i podkasten Lærerrommets episode 38.

Hør episoden direkte her:

Episode 38: Hva er en profesjonell lærer?

Du finner også episoden i disse podkastkanalene:

Apple iTunes: Her finner du episoden i avspilleren
SoundCloud: Her finner du episoden i avspilleren
Acast: Her finner du episoden i avspilleren
Spotify: Her finner du episoden i avspilleren

Episodens ene gjester er lærer Håvard Tjora som også blant annet er spaltist i Dagbladet Magasinet og foredragsholder. Vår andre gjest i denne episoden er Øystein Imsen som til daglig er du inspektør ved Kjenn skole i Lørenskog, også han er foredragsholder.

Interesse for elevene

En lærer må selvsagt kunne sitt fag godt, sier Tjora, og dessuten er det blant annet svært viktig å ha en interesse for elevene, mener han:

– Vi må klare å like elevene våre, og komme så tett på dem at vi har en påvirkning på dem. Skal du snu et menneske eller forandre noe hos et menneske, så må du også ha en relasjon hvor det er mulig. Det fordrer at eleven i hvert fall respekterer deg, og aller helst liker deg som lærer, sier Tjora.

I det å ha en pedagogisk profesjonalitet ligger også å søke opp litteratur eller få hjelp fra kolleger i et profesjonelt fellesskap, dersom du som lærer møter utfordringer hos elever du ikke kan nok om, mener læreren.

Mange situasjoner i skolen er krevende og det kan også være svært krevende å bygge relasjoner, understreker han.

Spørre om hjelp

– Som lærer så strever jeg etter å være en bedre person av meg selv enn den jeg kanskje er til vanlig. Det går på yrkesstolthet og profesjonalitetssiden. Jeg må tåle mer, utholde mer og jeg må gå dypere i meg selv når ting blir vanskelig. Det er krevende, men det kreves av oss som profesjon, mener Tjora.

Imsen trekker fram alle oppgavene det er blitt forventninger om at skolen skal løse.

– En lærer skal ikke bare være en fagperson, en lærer skal være både psykolog, vaktmester og en «lekeonkel» og alt mulig på en gang. Menneskene som får til alt det, finnes ikke. Personlig egnethet handler om det å innse at du ikke klarer det, og å spørre om hjelp, sier Imsen.

Som Tjora understreker han viktigheten av å bruke profesjonsfellesskapet aktivt.

– Det er å legge seg flat for kollegaen sin og si at «dette får jeg ikke helt til, men kanskje vi kan få det til sammen». Og det kan du også gjøre med elever, sier han.

For alle

Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning. Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre.

Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal – det er helt gratis.

Her finner du alle Lærerrommets episoder.