Ingen kurs eller konferanser fram til sommeren

En mann står ved en presentasjon om blomster med mange hørere foran.
All kursaktivitet i regi av Utdanningsforbundet sentralt er avlyst ut juni Foto: Utdanningsforbundet.

Utdanningsforbundet sentralt har i dag bestemt å avlyse alle kurs fram til sommeren på grunn av koronakrisen.

Publisert 26.03.2020

Fra før hadde Utdanningsforbundet avlyst alle arrangementer fram til påske. Nå forlenges altså dette ut juni.

Spørsmål og svar for våre medlemmer om koronakrisen (oppdateres)

Det er naturligvis den ekstraordinære situasjonen landet befinner seg i som har ført til denne beslutningen. Ekstraordinære tider krever ekstraordinære tiltak.

– Dette handler om solidaritet og samfunnsansvar. Vi må alle ta del i den store dugnaden for å bremse eller forsinke spredningen av koronaviruset, sa leder av Utdanningsforbundet, Steffen Handal, da det første vedtaket om avlysning ble fattet.

Beslutningen om å forlenge avlysningene fram til sommeren omfatter foreløpig bare sentrale kurs, altså ikke kurs og arrangement i regi av lokal- og fylkeslagene våre. Om også disse skal avlyses må vurderes lokalt, basert på lokale og regionale helseråd. Likevel er det generelle rådet fra Sentralstyret og fylkeslederne i organisasjonen; vær restriktive. Ta ingen sjanser.

Ta ansvar

Norske helsemyndigheter ber alle om å opptre på en måte som kan bremse, og forhåpentlig begrense koronapandemien. Utdanningsforbundet ber medlemmene våre om å følge denne appellen. Ved å ta ansvar sammen kan vi redde liv.

Vi anbefaler våre lesere om å også følge med på oppdaterte råd fra myndighetene.

Saker om koronakrisen