Hva skjedde på Forskerfrøkonferansen?

Bildet viser Asbjørn Magnar Hov fra Naturfagsenteret som snakket om insektenes fantastiske verden.
Universitetslektor Asbjørn Magnar Hov fra Naturfagsenteret fortalte om insektenes fantastiske verden og hvor viktige de er med tanke på pollinering og som nedbrytere, nyttedyr og mat for andre. Foto: Siri Rønneberg

Fullt hus på årets Forskerfrøkonferanse med 250 entusiastiske barnehageansatte. Inspirerende foredrag og kule eksperimenter brakte deltakerne ut i naturen og inn i teknologien med barnets nysgjerrighet.

Publisert 07.02.2020

Årets tema: Nysgjerrighet

Forskerfrøkonferansen er en nasjonal naturfagskonferanse som arrangeres av Utdanningsforbundet og Naturfagsenteret. Årets tema var nygjerrighet. Førsteamanuensis Marianne Heggen og høgskolelektor Anne Lynngård fra Høgskolen på Vestlandet, har forsket på nysgjerrighet, og fortalte blant annet om hvordan nysgjerrighet uttrykkes hos barnehagebarn.

Symmetri i naturen

Petter Bøckman viste og forklarte om spiralsymmetri i blomster og andre organismer som vokser, beveger seg og sitter fast i seg selv, som for eksempel kongler og konkylier. Foto: Siri Rønneberg.

Petter Bøckman, museumslektor ved Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo, presenterte fasinerende eksempler på ulike former for symmetri i naturen. Vi fikk se og høre om løvetannens radiærsymmetri, og om blomster med 3- og 6-talls-, eller 4- og 5-talls symmetri. Om maneter som lever sitt «opp-ned» liv, til forskjell fra dyr som skal noe, og derfor har et foran og et bak, slik som hunden som i tillegg er speilsymmetrisk, på samme måte som oss mennesker.

Aktivitetstips

Symmetri

Hvordan brette snøkrystall.

Foto: Siri Rønneberg

Snøkrystaller har 6 akser: Å brette silkepapir og klippe snøkrystaller, er en god aktivitet for å lære om symmetri.

Friluftsliv

Universitetslektor Henrik Neegaard ved Oslo Met forteller om friluftsliv i barnehagen.

Foto: Siri Rønneberg

Friluftsliv med barnehagen krever tid, villhet og nysgjerrighet, fortalte universitetslektor Henrik Neegard ved Oslo Met. I lokalmiljøet til barnehagen kan det finnes skogholt, vann, bekker eller strender som lokker, innbyr og utfordrer, og som vil være fine steder for å oppdage alt det friluftslivet har å by på av natur og mangfold.

Verdensrommet

Demonstrasjon av hvordan solstrålene treffer jordkloden.

Foto: Siri Rønneberg

En jordklode-badeball og en lommelykt fungerer utmerket til å vise barna hvordan solstrålene treffer jorda, demonstrerte lærer Laila Dragvik ved Nasjonalt senter for romrelatert opplæring.

Forskerfrøprisen

Forskerfrø-prisen-2019-Skittenelv-og-Bjørnestien-barnehager-foto-Asbjørn-Magnar-Hov

Foto: Asbjørn Magnar Hov

Forskerfrøprisen 2019 gikk til Skittenelv barnehage for «Hvorfor ser reinsdyrbæsj ut som mokkabønner?», og til Bjørnestien barnehage for prosjektet «Oi, se der! 1- og 2-åringer som oppdagere og utforskere».

Vi gratulerer!

Forskerfrøkonferansen

Forskerfrøkonferansen er en nasjonal naturfagskonferanse som gir barnehageansatte kunnskap, nye idéer og eksempler på aktiviteter til hvordan arbeide med naturfag i barnehagen. Engasjerte og kunnskapsrike foredragsholdere byr på spennende kunnskap tilrettelagt for barnehager.

Forskerfrøkonferansen er et samarbeid mellom Utdanningsforbundet og Naturfagsenteret. Den første konferansen ble arrangert i 2009. Konferansene er svært populære og har hittil alltid vært fulltegnet.