Gigantisk digital markering av 1. mai

Internasjonal hilsen på 1. mai på "Virtual May Day". Aina Beate Skjefstad Andersen (fylkesleder, Oslo), Thomas Nordgård (fylkesleder, Troms), Gunn Reidun Tednes-Aaserød (fylkesleder, Rogaland), Ann Mari Milo Lorentzen (Sentralstyret) og Geir Røsvoll (fylkesleder, Trøndelag).
Internasjonal hilsen på 1. mai på "Virtual May Day". Aina Beate Skjefstad Andersen (fylkesleder, Oslo), Thomas Nordgård (fylkesleder, Troms), Gunn Reidun Tednes-Aaserød (fylkesleder, Rogaland), Ann Mari Milo Lorentzen (Sentralstyret) og Geir Røsvoll (fylkesleder, Trøndelag) (skjermdump fra YouTube).

Utdanningsforbundet viser sin solidaritet til et gigantisk internasjonalt 1. mai-prosjekt, hvor 140 land bidrar med en tolv timers digital hyllest til fagforeninger.

Publisert 30.04.2020

«-In times like these…» starter de norske  stemmene fra Utdanningsforbundet i sin hilsen til «Virtual May Day». Initiativet skal presentere en 12 timers sending hvor fagforeninger fra verden over bidrar med historier, taler, hilsninger og appeller. Gjennom sin tilknytning til Education International (EI) deltar Utdanningsforbundet med sin hilsning.

Se hilsningen fra Utdanningsforbundet

- Vi er stolte representanter for yrkene, og vi holder samfunnet i bevegelse gjennom vanskelige tider, sier Thomas Nordgård, fylkesleder i Troms i videoen.

Den digitale markeringen av arbeidernes dag starter 09.00 norsk tid og varer i nærmere tolv timer, forteller Labourstart.org som er vertskap for arrangementet: https://www.labourstart.org/mayday . Streamen kan også følges via Facebook Live.

Solidaritet og samhold over grensene

- De brutale konsekvensene av Covid-19-pandemien har gjort fagforeningenes rolle viktigere enn noensinne, understreker representantene fra Utdanningsforbundet. Og de vektlegger at det er viktig å rette blikket ut over egne grenser.

I Norge har tiltak gjort det mulig å videreføre utdanning og tilbud under ekstraordinære omstendigheter. Men tallenes tale internasjonalt er brutale: 1, 3 milliarder barn og unge er utesteng fra sine skoler og 63 millioner lærere står ikke i klasserommene. Det er nedgang i verdensøkonomien. Utviklingsland står ovenfor en krise som vil ha alvorlige økonomiske konsekvenser og forsterke ulikhetene, mellom land og innad i land. Dårligere økonomi kan føre til reduserte utdanningsbudsjetter, som vi vet vil gå ut over de som allerede har det vanskeligst. Fagbevegelsens er viktige partnere for å bidra til en solidarisk verdensutvikling også etter Covid-19.

- Vi må fortsette å stå sammen etter krisen. For å gjenoppbygge våre samfunn og for å gjenopprette økonomien og for å sikre arbeidsplassene, understreker fylkesleder i Rogaland, Gunn Reidun Tednes-Aaserød.

Saker om koronakrisen