FHI: Trenger ikke vaske klær på 60 grader

En ung barnehagelærer ser rett på to små gutter i en barnehage. Alle tre har mye klær på seg.
Ansatte i barnehagene trenger ikke vaske klærne sine på 60 grader, forteller FHI. Foto: Tom Egil Jensen.

Mange barnehageansatte tror at klær nå må vaskes på 60 grader. Folkehelseinstituttet beroliger med at det viktigste er at det vaskes med såpe/vaskemiddel, ikke hvilken temperatur det vaskes på.

Publisert 23.04.2020

Folkehelseinstituttet (FHI) har vært sentrale i utformingen av smittevernrådene i barnehageveilederen som ble presentert i forrige uke. I et avsnitt i veilederen heter det at «Ansatte anbefales å benytte tøy som kan vaskes ved 60°C, men det er ikke nødvendig med eget arbeidstøy.» Dette er det en rekke ansatte i barnehagene som har blitt bekymret over – og svært mange påpeker at de ikke har klær som tåler vask på slike temperaturer.

Spørsmål og svar for våre medlemmer om koronakrisen

Vi har derfor tatt kontakt med FHI for å sjekke om det virkelig er slik at klærne som brukes i barnehagen nå faktisk må vaskes på så høy temperatur.

– Viktigst med såpe/vaskemiddel

På konkret spørsmål sier rådgiver og smittevernvakt i Folkehelseinstituttet, Kristian Rødland, at å vaske klærne i 60 grader bare er noe man kan gjøre om det er mulig, men ikke noe man må gjøre for å unngå at viruset skal bli værende på tekstilene.

– Hvis det er mulig anbefaler vi at klærne vaskes på 60 grader. Men vi er klar over at svært få bruker klær som kan vaskes i så høy temperatur. Hvis det ikke går, så er vi trygge på at vanlig vask på 40 grader med såpe holder i massevis. Det viktigste er at det vaskes med såpe/vaskemiddel, ikke hvilken temperatur det vaskes på.
Kristian Rødland, Folkehelseinstituttet

Kapsel ødelegges av såpe

Grunnen til at det spesifikt står 60 grader i barnehageveilederen er at studier fra andre land ifølge FHI viser at denne type virus fjernes med en temperatur på 60 grader. Men det er ikke den eneste måten å fjernes viruset på, understreker Rødland.

– Dette viruset har en beskyttende kapsel som blir ødelagt av såpe, derfor er det viktigste at man bruker såpe/vaskemiddel på tekstilene.

– Når man vasker hender, så vasker man jo heller ikke dem i 60 grader. Det viktigste for at viruset ikke skal feste seg er derfor at man bruker såpe. Akkurat det samme gjelder for klær, påpeker Kristian Rødland.

Saker om koronakrisen