Det blir Pride også i år – bare litt annerledes!

Sentralstyremedlem Ann Mari Milo Lorentzen i fargerik t-skjorten foran en tidligere Oslo Pride-stand.
Leder for Utvalg for likestilling og mangfold i Utdanningsforbundet, Ann Mari Milo Lorentzen, ser frem mot årets Pride, om enn i annet format enn tidligere. Foto: Marius G. Vik.

Mange har merket nedstengningen av samfunnet på kroppen, ikke minst de som til vanlig føler på utenforskap. Da kan det kanskje hjelpe at det blir Pride-markering også i år?

Publisert 18.06.2020

– Mer enn noen gang er det viktig å feire kjærligheten og retten til å elske den man vil. Det er faktisk en menneskerett!

Ordene kommer fra Ann Mari Milo Lorentzen, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og leder for Utvalg for likestilling og mangfold i forbundet. Lorentzen mener den spesielle tiden vi har vært gjennom kan ha vært vanskelig for mange – og kanskje spesielt for dem som til vanlig føler på utenforskap.

– Derfor er det så bra at det skjer noe i anledning av Pride, både i Oslo og etter hvert andre steder. Pride arrangeres jo som kjent året rundt!

– Trolig er det enda viktigere å synliggjøre solidaritet og inkludering når vi nå har stått og står midt i en situasjon hvor mange av oss har følt hva isolasjon og det å holde avstand betyr, og ikke minst hvor kritisk det kan oppleves for helsa, fysisk og mentalt.

Digitale aktiviteter

I denne situasjonen viser Oslo Pride stor fantasi og tar initiativ til markering av Pride-dagene digitalt på mange måter. Unios Pride-gruppe følger opp med ulike aktiviteter, selv om det ikke blir mulig å gå sammen i paraden i år. Det er heller ikke mulig å samles til frokost, slik forbundene pleier i Utdanningsforbundets lokaler.

– I år blir det ingen parade, men det blir mange ulike digitale markeringer. Jeg håper våre medlemmer deltar på disse og bidrar til å spre informasjon om arrangementene.

Her ser du programmet for årets Oslo Pride.

Årets Unio-aktiviteter i forbindelse med Pride viser kreativitet og initiativ for å kjempe videre og samtidig markere og feire mangfoldet blant våre medlemsgrupper og de menneskene vi møter som profesjonsutøvere.

– Kan støtte barn og unge

Pride er viktig for veldig mange mennesker, også for mange lærere, barn og elever i barnehager og skoler.

– Pride-paraden kan for mange virke som en ren symbolhandling uten stor betydning, men dersom en har opplevd paraden en gang så har en også følt på det samholdet og solidariteten det er i paraden. Det å gå med en t-skjorte som det står stolt lærer på kan være med på å gi støtte til barn og unge som kanskje har behov for å se at akkurat sin lærer gjør nettopp dette.

– Vi er stolte barnehagelærere og lærere som møter barn, elever og ansatte med respekt og likeverd. Jeg håper alle barnehagelærere og lærere snakker med barn og elever om dette. Ikke bare under Pride, men som en del av hverdagen. Som profesjon har vi et stort ansvar for å vise barn og unge at i vår verden er det plass til alle og alle har rett til å være hele seg, understreker Lorentzen.

Se Unios Pride-video her.

Unio-aktiviteter under årets Pride

• Webinar

To år på rad har Unio arrangert fagseminar for forbundenes medlemmer fra hele landet, i år vil det bli et webinar som forhåpentligvis vil nå enda bredere. Mathias Holst fra Rosa kompetanse arbeidsliv vil holde innledningen om hvordan vi på arbeidsplassene kan være mer inkluderende. Dette foregår tirsdag 23. juni fra 09.00-09.45.

– Dette webinaret blir både humørfylt og viktig!

– Mathias er en forrykende foredragsholder, og han klarer å få fram det seriøse budskapet gjennom å frembringe humring og latter hos tilhørerne. Han engasjerer. Raushet og inkludering på arbeidsplassene er viktig tema for tillitsvalgte og arbeidsmiljøkontakter, ja, hele kollegiet. Innledningen vil rette oppmerksomheten på utfordringer som finnes i både organisasjons- og arbeidsliv uansett hvor vi måtte ha vår arbeidsplass, sier Lorentzen.

Meld deg på seminaret her med frist 18. juni.

• Podkast: Pride i europeisk perspektiv

Det fins dessverre noen lite attraktive strømninger i tiden. Unio har intervjuet den polske fagforeningslederen, Adam Rogalewski fra OPZZ, om heteronormativt press og tradisjonelle familieverdier, og om dette strammer seg ytterligere til i krisetider. Dette vil bli relatert til norske forhold og hvilken betydning det kan ha at Unio og forbundene er opptatt av Pride-tematikk.

Som samfunnsaktører har vi en særlig oppgave i å ytre oss kritisk og nyansert på et faglig grunnlag. Utdanningssystemet og Utdanningsforbundets medlemmer har en særlig viktig rolle.

«Homophobia has a cure: Education»

• Oslo Pride

Pride er en verdensomspennende begivenhet, og juni nevnes som «Pride-måneden». I 2019 ble det markert at det var 50 år siden Stonewall-opprøret, da folk hadde sett seg lei på trakasseringen av skeive. I år blir det 27. juni en tretimers digital paradesending til hele landet.

Unio har produsert en film som uttrykker arbeidslivets betydning for likestilling og mangfold, hvor forbundsprofesjonene målbærer budskapet.

Utdanningsforbundet og Unios arbeidsgruppe startet arbeidet med «Pride2020» med å markere den internasjonale dagen mot homofobi, bifobi og transfobi (IDAHOT), 17. mai. Les artikkelen her.

Sitert

Ann Mari Milo Lorentzen