Barnehager og skoler kan bruke neste uke til å omstille seg til gult nivå

Barn sitter ved pultene sine i et klasserom.
Barnehagene og skolene kan nå ta et skritt nærmere en vanlig hverdag. Foto: Ole Walter Jacobsen

Det forventes ikke at alle barnehager og skoler skal være klare på tirsdag, presiserer Kunnskapsdepartementet.

Publisert 28.05.2020

I går, onsdag 27. mai, kunne kunnskapsminister Guri Melby melde om at barnehager og skoler kan ta et skritt nærmere en vanlig hverdag.

– Tida er nå inne for å løsne på tiltakene, og vi innfører et trafikklyssystem i tre farger, rødt, gult og grønt. Vi er per nå på rødt nivå, men smittesituasjonen tilsier at vi kan ha gult nivå, sa Melby på pressekonferansen.

Oppdaterte veiledere kommer fredag 29. mai og fra og med 2. juni kan barnehagene og skolene nedjustere til tiltakene på gult nivå.

I dag, 28. mai, så Kunnskapsdepartementet et behov for å presisere følgende:

Det forventes ikke at alle barnehager og skoler skal være klare på tirsdag, men at de bruker neste uke på å omstille seg. Veilederne påvirker ikke smittevernreglene for resten av samfunnet.

Les den oppdaterte pressemeldingen her

– Dette betyr enda en omstilling og nye planer for barn, elever, lærere og ledere i barnehage og skole. Jeg har forståelse for om noen synes at det er krevende. Samtidig er det fornuftig at det nå legges opp til tre ulike nivåer av smitteverntiltak avhengig av smittesituasjonen. For barn og elever er dette bra. For ledere og lærere er det krevende med enda en omstilling, men enklere å organisere et godt tilbud, sa Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet, i en kommentar i går.

Løsner på smitteverntiltakene i barnehage og skole

Les også våre spørsmål og svar for medlemmer i koronakrisen

Saker om koronakrisen