Støtt lærerne på Filippinene

En alvorlig Steffen Handal holder en plakat med teksten "Hands off Teachers" og med bilde av en knyttet neve på.
Hold fingrene unna lærerne og deres tillitsvalgte på Filippinene, er beskjeden fra Utdanningsforbundets Steffen Handal. Foto: Arun Ghosh

–Vi ser på det som skjer på Filippinene som et angrep på demokratiet og vi må stå opp for menneskerettighetene i landet, sier Utdanningsforbundets Steffen Handal.

Publisert 10.12.2019

I dag, 10 desember, er FNs menneskerettighetsdag. Utdanningsforbundet ber våre medlemmer og sympatisører om å støtte kollegaer og fagforeningsaktivister på Filippinene.

Situasjonen for lærere og lærerorganisasjonen Alliance of Concerned Teachers, ACT, samt andre fagforeninger og frivillige organisasjoner har blitt svært utfordrende og farlig.

31. oktober gikk militæret og politiet til angrep på organisasjonen. Minst 60 personer ble arrestert, flere av ACT sine forbundskontorer ble angrepet og minst én lokallagsleder ble tatt. Nå er våre fagforeningskollegaer i ACT redde for at enda flere medlemmer vil bli utsatt for vold, og de har derfor stengt flere kontorer for å sikre egne ansatte og tillitsvalgte.

Utdanningsforbundets medlemsorganisasjon globalt, Education International (EI), ber lærere og medlemmer av Utdanningsforbundet om å bli med på den internasjonale underskriftsaksjonen

Skutt foran egne studenter

15. oktober ble to lærere som begge var medlemmer av fagforeningen ACT skutt på av maskerte menn i klasserommet sitt mens de underviste. Den ene læreren Zhaydee Cabañelez, ble truffet av seks kuler. Politiet har tilsynelatende ikke igangsatt etterforskning av skytingen, men isteden holdt lærerne i husarrest på sykehuset. De er nektet besøk fra fagforeningstillitsvalgte eller uavhengige medier. Les mer om angrepet her

Hendelsen føyer seg inn i en rekke voldelige angrep mot fagorganiserte lærere og tillitsvalgte på Filippinene.

Norske myndigheter må på banen

Utdanningsforbundet etterlyser en klarere fordømmelse av volden og trakasseringen av lærere og fagforeningstillitsvalgte fra den norske regjeringen.

Vi ber norske myndigheter ta opp rammevilkår for tillitsvalgte og å beskytte lærerprofesjonen på Filippinene

Steffen Handal
Leder i Utdanningsforbundet

Fordøm trakasseringen av lærere på Filippinene

Lærere og fagorganiserte på Filippinene blir systematisk trakassert av myndighetene. Bli med på kravet om at dette stanses

Duterte-regjeringen kom til makten på Filippinene i 2016. Siden da har fagforeninger og menneskerettighetsorganisasjoner blitt utsatt for stadig større press. Regjeringen driver systematisk stempling av fagforeningsaktivister, lærere og journalister som terrorister og fiender av staten (red-tagging) og angriper dem og deres virke.
Generalsekretæren i ACT, som også sitter i EI-styret sammen med Steffen Handal, har mottatt flere dødstrusler siden januar 2019. Fagforeningsaktivister blir sytematisk oppført på en terrorliste som regjeringen i landet står bak.

Dette kan du gjøre:

– Vi satser på at massiv negativ oppmerksomhet rettet mot Filippinene, vil kunne hjelpe våre lærer- og fagforeningskollegaer og menneskerettighetsaktivistene i landet, sier Steffen Handal.

Mer om kampanjen

Sitert