Nordiske ledere besøkte en av Norges største barnehager

Mennesker blir vist rundt i barnehage.
Anders Eide, til venstre, viser de nordiske lederne rundt i Kværnerdalen barnehage, hvor han er enhetsleder. Foto: Eli Kristine Korsmo

– Ledere av store barnehager driver like komplekse organisasjoner som de store skolene. Jeg ser ingen grunn til at det skal stilles lavere krav til ledelse, kompetanse og lønn her, sier Tormod Korpås.

Publisert 01.10.2019

En gruppe med ledere fra hele Norden besøkte Kværnerdalen barnehage i Oslo i starten av september. Der fikk de møte Anders Eide, som er enhetsleder. Denne barnehagen er i realiteten sju barnehager. De har hver sin styrer, budsjett, og så videre, men er samlet i ett bygg og har felles enhetsleder. På samme tid fikk to andre grupper ledere besøke Kuben videregående skole og Brynseng skole i Oslo.

– Dette var et svært interessant besøk og en øyeåpner i hvert fall for meg. Inntrykket jeg står igjen med er helt i tråd med det som står i barnehagelærerrollerapporten om kompleksiteten og ansvaret som ligger i styrerrollen framover, sier Tormod Korpås, og fortsetter:

– Lederne av disse store barnehagene driver like komplekse organisasjoner som de store skolene. Jeg ser ingen grunn til at det skal stilles lavere krav til ledelse, kompetanse og lønn her. Lønna bør gjenspeile ansvaret, sier han. Korpås er leder for sentralt lederråd i Utdanningsforbundet, og medlem av sentralstyret.

Forventes profesjonalitet

Kværnerdalen har om lag 400 barn og 110 ansatte, hvor en fjerdedel av de ansatte er menn (!). Halvparten av stillingene er pedagogstillinger.

– Fordelene med å drive en så stor barnehage er blant annet et stort fagmiljø, også når det gjelder ledelse. Samtidig opplever vi at det forventes en høy grad av profesjonalitet når barnehagen er så stor. En av målsettingene er at alle styrerne skal ha gjennomført styrerutdanningen, noe vi er på god vei med, sier Eide.

Alle skal ha rektortittel i Sverige

Bakgrunnen for besøket er at Utdanningsforbundet var vertskap for Nordiske Lärarorganisationers Samråds Ledarforum– et forum for ledere fra alle de pedagogiske områdene og skoleformene i medlemsorganisasjonene.

Lederforum er en viktig utveksling av erfaringer mellom de nordiske landene. Tormod Korpås

Den aller heteste nyheten er at fra 1. juli i år skal alle ledere i utdanningssystemet i Sverige ha tittelen «rektor»– også i barnehagen. Begrunnelsen er at barnehagen styres av en læreplan, på samme måte som skolen, og at den som leder og samordner det pedagogiske arbeidet i barnehagen derfor også skal ha tittelen rektor.

Camilla Norberg, lederrepresentant i Lärarforbundet, forteller at lønna foreløpig ikke henger med i utviklingen.

– Desto kortere barn, desto mindre lønn, sier hun noe spøkefullt.

Men ifølge Lärarforbundet øker nå også flere kommuner lønna til rektorene i barnehagene som følge av tittelendringen. For eksempel får rektorene i barnehagene i Staffanstorp i Sverige økt lønna med 2000 kr i måneden.

Sitert

Tormod Korpås