Millioner til gatene i klimauka

Den pågående klimauka engasjerer over hele verden. Her fra markeringen på Rhode Island i USA forrige fredag. Foto: Gabriel Civita Ramirez/Flickr.

Den pågående klimauka har sannsynligvis vært den største klimastreiken i historien. Utdanningsforbundet håper både elever og lærere vil engasjerer seg.

Publisert 25.09.2019

På fredag startet klimauka «Week of Climate Action», som har fått massiv oppslutning verden over. Ifølge australske medier deltok 180.000 mennesker i demonstrasjonene i Melbourne og Sydney, gatene fyltes opp i Manila og Dhaka – og i New York mente arrangørene at 250.000 hadde deltatt i demonstrasjonstog. Flere millioner deltok på verdensbasis.

– Dette er den største klimastreiken i historien, sa Greta Thunberg da hun talte til mange av de fremmøtte i Battery Park i New York i helgen.

#Teach4Climate

Education International (EI) støtter aksjonen, og oppfordrer lærere over hele verden til å engasjere seg i klimauka – ved å protestere, delta på ulike arrangementer, sette miljøtema på agendaen i skoler og barnehager og bruke hashtaggen #Teach4Climate i sosiale medier.

– Dette viser hvor viktig arbeidet for klima og bærekraftig utvikling er, og hvordan denne kampen engasjerer stadig flere.

Under sommerens EI-kongress ble det vedtatt to resolusjoner om miljø og utdanning, hvor budskapet var klart – at man skal gå til FN og erklære en klimakrise i utdanningssektoren.

– På EI-kongressen som ble avholdt i sommer var klima og miljø sentrale tema. I forbindelse med klimauka har EI vært veldig klar i sin oppfordring til lærerstanden om å engasjere seg, og Susan Hopgood (EIs leder) sa det så tydelig i bloggen sin, minner Steffen Handal om.

– Kunne ikke vært stoltere av elevene våre

I sin blogg skriver Hopgood blant annet følgende:

«Som lærere kunne vi ikke vært stoltere av elevene våre for deres mobilisering, solidaritet og den modenhet de har vist, det er et eksempel til etterfølgelse for oss alle. Vi kan ikke la dem stå alene i denne kampen. Vi må også la våre stemmer bli hørt, få politikerne til å lytte og sette mennesker og planeten før profitt.»

– Derfor håper jeg at lærere, elever, fagbevegelsen og privatpersoner vil engasjere seg i klimauka, sier Handal.

I podkasten Lærerrommets episode 23 «Klima og bærekraft», snakker vi om hvordan lærere kan lære bort om klima og bærekraft til barn og unge uten å skremme, og uten å gi dem ansvaret. Gjester er lærer Line Anfinsen, elev Selma Flo-Munch og klimajournalist Ole Mathismoen.

Hør episoden direkte her:

Episode 23: Klima og bærekraft

Sitert