Fordøm trakasseringen av lærere på Filippinene

Filipinenes president Duterte holder en tale fra en talerstol med offisielt emblem på.
Filippinenes president, Rodrigo R. Duterte, har gjort livet til fagforeningsmedlemmer og lærere vanskelig siden han tiltrådte i 2016. Foto: Marcelino Pascue/pcoo

Lærere og fagforeningsaktivister på Filippinene blir systematisk trakassert av myndighetene. Bli med på kravet om at dette stanses.

Publisert 29.11.2019

Situasjonene for lærere og lærerorganisasjonen Alliance of Concerned Teachers (ACT), samt andre fagforeninger og frivillige organisasjoner har blitt svært utfordrende og farlig de siste årene.

31. oktober gikk militæret og politiet til angrep på ACT. Minst 60 personer ble arrestert, flere av ACT sine forbundskontorer ble angrepet og minst én lokallagsleder ble tatt. Nå er våre fagforeningskollegaer i ACT redde for at enda flere medlemmer vil bli utsatt for vold, og de har derfor stengt kontorer for å sikre egne ansatte og tillitsvalgte.

Utdanningsforbundets medlemsorganisasjon globalt, Education International (EI), ber medlemmer av Utdanningsforbundet om å bli med på den internasjonale underskriftsaksjonen under.

Duterte-regjeringen kom til makten på Filippinene i 2016. Siden da har fagforeninger og menneskerettighetsorganisasjoner blitt utsatt for stadig større press. Generalsekretæren i ACT, som også sitter i EI-styret sammen med Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal, har mottatt flere dødstrusler siden januar i år. Fagforeningsaktivister finner sine navn på en terrorliste, som regjeringen står bak.

Vi ber dere signere oppropet mot Duterte-regjeringen nå.

Vi satser på at massiv negativ oppmerksomhet rettet mot Filippinene, vil kunne hjelpe våre fagforeningskolleger og menneskerettighetsaktivistene i landet.