Se seminaret om fagfornyelsen i yrkesfag

Om lag halvparten av elevene i videregående går på yrkesfag. Her fra Ullern videregående skole. Foto: Aksel Jemstad.

Som en del av fagfornyelsen arrangerer Utdanningsforbundet tirsdag et seminar om yrkesfag. Spørsmålet lyder: «Yrkesfag på skolens eller arbeidslivets premisser?». Se seminaret fra uke 38 her.

Publisert 17.09.2018 Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. +1år

2018 er yrkesfagenes år, og regjeringen offentligjorde nylig en ny struktur for yrkesfagene som en del av fagfornyelsen. Målet er mer yrkesrelevante og attraktive yrkesfag, men vil endringene få flere unge elever til å velge yrkesfag? Vil yrkesfagene bli mer verdsatte i arbeidslivet? Er praksislinjen gjennom hele utdanningssystemet tydelig nok, og hvordan kan skole og arbeidsliv best ivareta hele eleven? Dette er noen av spørsmålene vi vil diskutere på tirsdagens temakveld, som starter klokken 18.00.

Se seminaret om yrkesfag her:

Utdanningsforbundet arrangerer en rekke kveldseminarer om fag og tverrfaglige temaer som et ledd i arbeidet med fagfornyelsen. På dette kveldsseminaret ønsker vi å rette søkelyset mot yrkesfag, en viktig del av videregående opplæring som samler om lag halvparten av ungdommene på videregående. Vi har invitert sentrale aktører innen feltet til debatt, og spør dem om yrkesfag skal være på skolens eller arbeidslivets premisser.

Temaene og deltakerne er som følger:

• Fører fagfornyelsen til mindre press på fagopplæringen? Anna Hagen, Fafo-forsker og medlem i Lied-utvalget
  • Er praksislinjen gjennom utdanningssystemet tydelig nok? Arne Olav Walbye, lærer, Søndre Land ungdomsskole
  • Praksisfeltets møte med ny struktur i yrkesfagene Tor Gunnar Karterud, yrkesfaglærer og avdelingsleder ved Ås videregående skole
  • Blir yrkesfagene mer attraktive for elevene og vil flere fullføre? Agathe Waage, leder Elevorganisasjonen
  • Fagfornyelsen for yrkesfagene – hva skal til for å lykkes? Tormod Korpås, leder for lederrådet og sentralstyret i Utdanningsforbundet

Paneldebatt: Utfordringer og muligheter med fagfornyelsen for yrkesfagene? Hva mener elever, lærere, arbeidslivet og politikerne?

Deltakere: Tormod Korpås, sentralstyret i Utdanningsforbundet, Bent Stiansen, mesterkokk og driver restauranten Statholdergaarden, Roy Steffensen (FRP), leder av Utdanning og forskningskomiteen, Nina Sandberg ( AP), medlem i Utdanning- og forskningskomiteen, Agathe Waage, leder Elevorganisasjonen og Frank Alexander Bræin, leder Pedagogstudentene

Debattleder: Silje Bentzen, lærer og tidligere leder av Pedagogstudentene

Det vil være mulighet for spørsmål og kommentarer fra salen.

Vi inviterer medlemmer, tillitsvalgte, yrkesfaglærere, arbeidslivets organisasjoner, elever, politikere og alle med interesse for yrkesfag. Seminaret er gratis og åpent for alle. Enkel servering.

Se seminaret om yrkesfag her: