Se debatten om skolepress

DEBATT: Du kan følge debatten om skolepress og - stress her på nettsiden vår. Eller via vår Facebook-side. Foto: Illustrasjonsfoto

Barn og unge kan bli syke av skolepress – og stress. Hva gjør vi med det?

Publisert 15.08.2018 Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. +1år

Utdanningsforbundet tar i dag debatten under Arendalsuka. Følg debatten direkte her på nettsidene våre (udf.no) fra klokka 19.

Du kan også se debatten via Utdanningsforbundets sider på Facebook.

Viktig og aktuell

Mens fagfornyelsen pågår og livsmestring skal inn på timeplanen, er dette temaet særlig viktig og aktuelt. Og Utdanningsfobundet belyser temaet fra ulike vinkler under denne debatten.

Anne Grosvold loser oss gjennom: Hvordan viser skolepress- og stress seg i skolehverdagen, og hva sier elevene selv? Og hva er løsningen? Hvordan virker vurderingene i skolen inn? Hva er den beste formen for vurdering? Hva bidrar til press? Og hva kan fagfornyelsen bidra med?

Ï debatten møter du kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H), leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet og leder Agathe Waage i Elevorganisasjonen.

Helsesista og rektor

Også hele Norges «helsesista» Tale Maria Krohn Engvik er med. Hun er helsesøsteren som startet en Snapchat-konto for å bedre treffe unge. Nå har hun flere titalls tusen følgere.

Og du møter rektor Mette Krogh som er rektor ved Ringshaug ungdomsskole. Her har de tatt grep om elevenes tidsbruk på lekser og hvor mange innleveringer og prøver de skal ha i uka.

Først presenterer forsker Anders Bakken fra OsloMet helt ferske funn fra undersøkelsen UngData. Hva viser undersøkelsen om hvor mange av de unge deltakerne som blir stressa av skolen eller føler på skolepress? Og hvor mye tid bruker norske elever på lekser? Er det forskjeller mellom kjønnene? Og hvordan står det til i Norge sammenliknet med i andre land?

Vi ses til debatten!

Se debatten om skolepress her