– Fortsatt mange lærere som ikke tør «å komme ut»

Utdanningsforbundet har egen stand i Pride Park. Overraskende mange har kommet innom, men på jobb er det mange som fortsatt holder sin seksuelle orientering skjult, mener Atle Andre Danielsen.

Atle Andre Danielsen er nestleder for Utdanningsforbundet Oslo, og en av initiativtakerne bak standen i Pride Park som Utdanningsforbundet har for første gang. Han gleder seg over engasjementet som lokale medlemmer har vist.

– Vi la ut en annonse for å forsøke å få vanlige medlemmer til å bli med på standen vår.

– Vi fikk de 20 personene vi trengte i løpet av kort tid, og responsen var så god at vi faktisk måtte slette annonsen vår. Det har vært svært gledelig å se hvor mange av Utdanningsforbundets lokale medlemmer som har hatt lyst til å bidra her, sier Danielsen fornøyd.

Første gang for Utdanningsforbundet

På standen, som ligger i Spikersuppa rett foran Stortinget, feires for tiden det seksuelle mangfoldet. «Oslo Pride er Norges største og viktigste feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. En tidagers festival hvor alle får være akkurat den man er.», og «Gjennom Pride skal det skapes åpne, trygge og inkluderende møteplasser for lhbtiq-personer og andre skeive.» heter det fra arrangøren, og Danielsen mener det er helt naturlig at også Utdanningsforbundet viser seg frem her.

– Det er faktisk første gang vi er her, men det har vært forbausende god trafikk på standen vår. Faktisk har det vært flere medlemmer fra andre organisasjoner som har vært innom, og lurt på hvorfor deres fagforening ikke viser seg her.

– Det var likestillingsutvalget i Oslo som ivret for dette, og heldigvis fikk de raskt støtte fra sentralstyret i Utdanningsforbundet. Det viktigste for oss har vært å vise at vi verdsetter mangfoldet, forteller Danielsen.

Det er også noe Utdanningsforbundet leder Steffen Handal har trukket frem da han tidligere uttalte seg om Utdanningsforbundets Pride-engasjement.

– Dette er ikke utelukkende en homokamp. Det handler om barn og unges holdninger, og vi som lærere skal gå foran med gode verdier, sa Handal.

Fortsatt mange i skapet

Likevel er det mange lærere som velger ikke å fortelle elever og foresatte om sin seksuelle orientering, mener Danielsen.

– Mitt inntrykk er at det fortsatt er mange lærere som ikke tør «å komme ut».

– De kan kanskje ha gjort det privat, overfor venner, familie og andre nære seg, men i skole og barnehage virker det som om mange vegrer seg for å gjøre det.

– Hvorfor?

– Jeg tror det handler om at mange av oss skeive fortsatt bærer på mye skam. Det er selvsagt et fritt valg om de vil være åpne om eller skjule sin seksuelle orientering, men i mange tilfeller virker det som om de kvier seg, de synes dette er vanskelig. Mange sier for eksempel at de ikke vil gå hånd i hånd med kjæresten sin fordi de frykter at de skal møte foresatte eller elever.

– Det er kanskje litt trist, generelt opplever jeg Norge som er tolerant land.

Vil ha gode lærerhistorier

Derfor er han glad for at Utdanningsforbundet nå i større grad vier større oppmerksomhet til flere grupper.

– Mangfoldet er viktig, og kanskje kan også Pride være med å påvirke vår politikkutforming. Vi har i alle fall fått svært mange, positive tilbakemeldinger mens vi har stått her.

Selv håper Atle Andre Danielsen også at Utdanningsforbundet kan være med å være med å bidra til et større mangfold og mer kunnskap om lhbtiq-personer og andre skeive i barnehage og skole. På standen oppfordres derfor besøkende til å legge igjen sin historie om «hvordan din barnehage eller skole var et godt sted for ulik seksualitet og kjønnsuttrykk».

– Det har kommet noen, men kanskje er dette en idé som må modnes litt, så kan vi se hva det kan bli til på sikt, smiler Danielsen.