Slik kan din skole jobbe mot mobbing og krenkelser på nett

En jente som holder hodet i hendene foran en PC
Det er viktig å ha god relasjon til elevene slik at de forteller oss hva de opplever, sa Aasebø Johnsen i sitt foredrag. Foto: illustrasjonsfoto.

SETT- dagene 2016: Janne Aasebø Johnsen delte tips og råd til hvordan din skole kan forebygge mobbing og krenkelser på nett.

Publisert 07.12.2016 Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. +1år

– Det aller viktigste er å ha en god relasjon til elevene slik at de forteller oss hva de opplever, sa Aasebø Johnsen i sitt foredrag. Hun startet likevel med å snakke om hvilke fantastiske muligheter nettet gir.

– Vi bruker Internett hver dag, og jobben i skolen har blitt mye enklere med Internett. Vi kan ikke stenge ned nettet. Men vi må lære oss å bruke det. Et godt læringsmiljø henger sammen med det å være trygg, sier Aasebø Johnsen, som er både adjunkt, forfatter og dramatiker. Hun har en 50 prosent lærerstilling ved Søre Ål barneskole på Lillehammer, hvor hun er leselærer, skolebibliotekar og sosiallærer. Tidligere har hun gitt ut flere bøker som er relevant for temaet, herunder: ungdomsromanene KK GID, KKGID for ever og Kamuflasje, samt leseløven Mobiltelefonen.

Underviser i nettvett

Som sosiallærer jobber hun med å forebygge at barn og unge skal havne i ubehagelige situasjoner på nettet. I 2015 ga hun ut boken Nettvett i samarbeid med Redd Barna.

Boka inneholder åtte små historier, én for hver nettvettregel Redd Barna har laget. På skolen har hun egne undervisningstimer i temaet, hvor hun leser historiene for elevene. Historiene har stoppunkter underveis, hvor de tar en pause og snakker om det de har hørt. Historiene er uten slutt, ofte til frustrasjon for barna, men hensikten er å trigge til at de kan diskutere hvilke retninger historien kan ta.

Tipsliste

Aasebø Johnsen bruker de forskjellige historiene til å fokusere på følgende:

• Gjennom historie nr. 1 fokuserer hun på at alle elever vet at de skal si fra til en voksen, men bare 2 av 10 gjør det.
  • Den andre historien kan brukes til å snakke om hvor fort et bilde sprer seg.
  • Historie nr. 3 handler om å være en god venn.
  • Nr. 4 kan brukes til å fortelle at alt lagres på nett.
  • Nr. 5 poengterer at du må ta med noen du kjenner hvis du skal møte noen du har blitt kjent med på nettet.
  • Historie nr. 6 omhandler 15 års aldersgrense.
  • Etter å ha lest gjennom nr. 7 sier hun til elevene at det viktigste er å si fra.
  • Den siste historien ber elevene om å anmelde alvorlige forhold.

Hun understreker at det er nesten umulig å oppdage mobbing. Vi er avhengige av at barna selv forteller om det.

– Til syvende og sist handler det derfor om å ha en god relasjon til elevene. Det som bekymrer meg aller mest når det gjelder barn og nettbruk er at barn tror at de som er snille på nett også er snille i virkeligheten. Det må vi fortelle dem at de ikke nødvendigvis er, sa Aasebø Johnsen.

Her er Redd Barnas nettvettregler:

• Vis respekt for hverandre på nett. Mobbing på nett er minst like alvorlig som annen mobbing
  • Tenk deg om før du deler personlige bilder og opplysninger om deg selv og andre på åpne nettsteder
  • Lag et passord som er vanskelig å gjette. Passordet ditt er privat
  • Husk at det er lett å lyve på nettet, ikke tro på alt som andre skriver
  • Ta med noen du stoler på hvis du skal møte noen du har blitt kjent med på nettet, og møt dem på et offentlig sted
  • Avslutt kontakten hvis du blir redd eller opplever noe ubehagelig. Blokker kontakten og meld fra til de som har ansvaret for nettstedet
  • Fortell det til en voksen eller en annen du stoler på hvis du opplever noe ubehagelig. Det er ikke din skyld om noen andre gjør noe ubehagelig mot deg på nett
  • Meld fra til politiet om alvorlige saker