TRASige valg, Isaksen?

Steffen Handal skriver om valg av pedagogiske verktøy i barnehagen i Bergens Tidende i dag.

Publisert 03.03.2015 Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. +1år

Dette innlegget står på trykk i Bergens Tidende i dag, 3. mars, som et svar på kunnskapsministerens innlegg «TRAS er ikke testing av barn».

Les innlegget "TRAS er ikke testing av barn" her

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen roter det til for seg i Bergens Tidende når han 26. februar forsøker å rydde opp med følgende utsagn: «Kunnskapsdepartementet overstyrer ikke barnehagens valg av verktøy, men lar denne beslutningen ligge hos den enkelte kommune og barnehage».

Gjeldende rammeplan for barnehagen er helt klar når det gjelder valg av verktøy i det pedagogiske arbeidet. Beslutningen skal tas av personalet i den enkelte barnehage. Dette er sakens kjerne. Selv om kommunen er barnehageeier, innebærer ikke det at den derved også kan overstyre det faglige skjønnet som tilligger profesjonsutøverne i barnehagen.

Prøv tanken ut. Gir det god mening at sykehuseier skal anvise metodene for legers og sykepleieres arbeid med diagnostisering og behandling? Det vil vel ingen anbefale. Hva er grunnen til at dette likevel skal være klok fremgangsmåte når det gjelder pedagogisk arbeid med barn?

Kunnskapsministeren har i det siste gjentatte ganger erklært at det beste vernet mot politisk innblanding i faglige spørsmål er godtfungerende og sterke profesjonsfellesskap. Nettopp. Røe Isaksen må velge. Det burde være enkelt. Sterke profesjonsfellesskap vokser ikke fram gjennom overstyring. Og spesielt graverende blir det når overstyringen må sies å være i strid med gjeldende forskrift.