Solberg: - Lærere og rektorer viktigst i kampen mot mobbing

Ragnhild Lied i toppmøte med statsministeren da årets kampanje mot mobbing ble lansert.

Publisert 30.01.2015 Denne artikkelen er mer enn ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon. +1år

Statsminister Erna Solberg, kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og helse- og omsorgsminister Bent Høie var initiativtakerne til toppmøtet om mobbing som ble arrangert i statsministerboligen fredag formiddag. Også Utdanningsforbundets leder Ragnhild Lied var invitert for å komme med sine innspill i kampen mot mobbing.

- Det viktigste tiltaket for å redusere mobbing er lærere og rektorer, var et av hovedbudskapene fra Erna Solberg da hun innledet møtet.

Lied: - Forebygging viktigst

Statsminister la til at «alle har et ansvar», men gjennomgående for de mange innleggene var den jobben som kan og må gjøres i skolen. Det har Ragnhild Lied stor forståelse for.

- Forebyggende arbeid er essensielt, og det må være langvarig.

- Skolene har et stort ansvar, men vi må heller ikke glemme barnehagene. Her bygges vennskap, og sosial kompetanse utvikles, understreker Lied.

Hun påpeker at statsminister Solberg i sitt sluttinnlegg, som var lukket for pressen, også dro frem andre samfunnsgrupper som har et betydelig ansvar i kampen mot mobbing.

- Hun sa det ikke bare er skolene som har ansvar. Ikke minst media har et kjempeansvar, blant annet gjennom sine uttrykk og angrep på enkeltpersoner på førstesidene sine, minner Lied om.

Sterke historier

Flere tidligere mobbeofre deltok på fredagens frokostmøte. Margit Axelsen fortalte en gripende historie om sine mange år som mobbeoffer i oppveksten, mens tidligere a-ha-vokalist Morten Harket fikk mye oppmerksomhet da han fortalte om tiden i barneskolen da han ble «plukket ut» og tidvis «ble ringet rundt og banket opp daglig».

- Det var mange sterke historier i dag.

- Det skal være nulltoleranse for mobbing. Utdanningsforbundet har vedtatt en profesjonsetisk plattform som forplikter lærere og ledere i barnehage og skole til å følge et felles verdigrunnlag i barnehage og skole. Alle lærere har et stort ansvar overfor barn og unge, minner Lied om.