Læreplanar – mellom teori, trendar og tradisjon
Arbeidet med fagfornyinga er i gang. Profesjonen skal ha ei viktig rolle i arbeidet, uttalte stortinget i samband med behandlinga av stortingsmelding 28. Skal vi kunne ta utfordringa som er gitt, må vi ha mest mogleg kunnskap om viktige sider ved fagfornyinga, ikkje minst om læreplanarbeidet.
Temanotat 3 / 2018
Kartlegging av faktiske gruppestørrelser i grunnskolen
I dette faktaarket presenteres noen av hovedfunnene fra en kartlegging foretatt av Rambøll.
Faktaark 9 / 2018
Faktiske gruppestørrelser i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring
Formålet med undersøkelsen fra Rambøll har vært å kartlegge faktiske størrelser på barnegruppene i barnehagen og den faktiske fordelingen av elever og lærere i undervisningssituasjoner i grunnskolen og videregående opplæring.
Rapport 2018
Evaluering av lærerprofesjonens etiske råd – hovedfunn og anbefalinger
På Utdanningsforbundets landsmøte i 2015 ble det vedtatt å opprette Lærerprofesjonens etiske råd. Landsmøtet 2015 vedtok også at rådet skulle evalueres før landsmøtet i 2019. Evalueringen har blitt gjennomført av Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet. Dette faktaarket presenterer hovedfunnene og anbefalingene i evalueringen.
Faktaark 7 / 2018
Minstenorm for lærertetthet – forberedelse og innføring på skolene
Medlemmer, tillitsvalgte og ansatte i Utdanningsforbundet har jobbet målrettet over mange år for å nå målet om en minstenorm for lærertetthet. Fra og med starten av skoleåret 2018/2019 er normen innført.
Hefte / veileder 4 / 2018
Når gammal kunnskap blir som ny. Om sosiale og emosjonelle kompetansar
Begrepet sosiale og emosjonelle kompetansar har fått ein brei plass i debatten om fornying av faga i skulen. Alle som steller med fagfornyinga, må kjenne begrepet, kva ein legg i det, korleis det vert forstått og tolka og korleis det vert brukt i ulike samanhengar.
Temanotat 1 / 2018
Nøkkeltall for grunnskolen t.o.m. skoleåret 2017/18
Utdanningsdirektoratet publiserte 14. desember 2017 GSI-tallene for inneværende skoleår. I dette faktaarket blir et utvalg av nøkkeltallene fra denne statistikken presentert.
Faktaark 2 / 2018
Lærerutdanningene – søkere og uteksaminerte kandidater
I dette faktaarket ser vi på antall søkere til de ulike lærerutdanningene, og på hvordan utviklingen har vært for disse utdanningene de siste fire årene. Vi presenterer også antallet studieplasser som departementet tildeler universitet og høyskoler, antallet studenter som blir tilbudt studieplass, samt hvor mange som er uteksaminert fra lærerutdanningene.
Faktaark 1 / 2018
Fag og fornying – sentrale idear og begrep. Smakebitar frå temanotatet med problemstillingar til drøfting
Denne brosjyren gir smakebitar frå temanotatet med same namn. Vi har også formulert nokre problemstillingar. Vonleg vil dette kunne stimulere til samtalar og diskusjonar om dei ulike begrepa og om fornyingsprosessen vi er inne i.
Brosjyre 2017
Fag og fornying – sentrale idear og begrep
Det er eit stort arbeid i gang med å fornye faga i skulen, endre læreplanverket og utvikle vurderingsordningane. Om få år vil vi møte alt det nye i skulen. Stortinget har sagt at i denne fornyingsprosessen skal skulen sine folk ha ei sentral rolle. Den rolla er vi i gang med å ruste oss for. Dette temanotatet er meint å medverke til det.
Temanotat 3 / 2017
The NORCAN-partnership – school based research cooperation
Emphasis on professionally driven, practical and relevant research is at the core of Union of Education Norway’s work for quality in education and professional development.
Faktaark 8 / 2017
NORCAN-partnerskapet – skolebasert forskningssamarbeid
Satsing på profesjonsdrevet, praksisnær og relevant forskning er en sentral del av Utdanningsforbundets arbeid for kvalitet i utdanning og profesjonsbygging.
Faktaark 8 / 2017