12 prinsipper for et helhetlig pedagogisk støttesystem

Last ned Utdanningsforbundets 12 prinsipper for et helhetlig pedagogisk støttesystem (pdf)

1. Alle barnehagebarn og elever skal i hele sin utdanning møte kvalifiserte lærere med høy og relevant kompetanse.
  2. Barnehagebarn som mottar spesialpedagogisk hjelp og elever som mottar spesialundervisning skal fortrinnsvis inkluderes i det ordinære tilbudet og i fellesskapet.
  3. Lærerne har det grunnleggende ansvaret for forberedelse, gjennomføring og oppfølging av det helhetlige pedagogiske og faglige arbeidet med barn, unge og voksne i barnehage og skole.
  4. Ledelsen har det overordnede pedagogiske og administrative ansvaret, herunder å forvalte tilgjengelige ressurser som sikrer et fleksibelt pedagogisk støttesystem og sørge for at rettigheter og plikter som følger av lov og forskrifter blir oppfylt.
  5. Et pedagogisk støttesystem i barnehagen skal minst utgjøre en spesialpedagog. Et pedagogisk støttesystem i skolen skal minst utgjøre en helsesykepleier, en sosiallærer/rådgiver og en spesialpedagog med undervisningskompetanse / lærer med spesialpedagogisk kompetanse.
  6. Arbeidet i et pedagogisk støttesystem ledes av en koordinator.
  7. Kommunen skal enten ha nødvendig flerfaglig kompetanse i egen veiledningstjeneste eller ha avtaler om tilgang på kompetanse.
  8. En lokal veiledningstjeneste bygges med utgangspunkt i PP-tjenesten, som skal ha et formalisert samarbeid med andre kommunale tjenester, eksempelvis helsestasjon og barneverntjeneste. Tjenesten skal være fri og faglig uavhengig.
  9. Et flerfaglig samarbeid i den lokale veiledningstjenesten organiseres gjennom én eller flere koordinatorer (kontaktpersoner).
  10. Nasjonal bemanningsnorm og kompetansekrav i PP-tjenesten.
  11. Individuell rett til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning videreføres som enkeltvedtak, og utløses etter en sakkyndig vurdering gjort av PP-tjenesten.
  12. Formaliserte krav til samarbeid mellom kommunale, fylkeskommunale, regionale og statlige tjenester.

I april 2018 ble rapporten om inkluderende fellesskap for barn og unge lagt frem av en ekspertgruppe ledet av Thomas Nordahl. Rapporten skisserte omfattende endringer i det spesialpedagogiske støttesystemet. Utdanningsforbundets høringssvar på rapporten kan leses her.

I Utdanningsforbundets oppfølging av rapporten om inkluderende felleskap for barn og unge, vedtok sentralstyret 12 prinsipper for et helhetlig pedagogisk støttesystem. Prinsippene ble spilt inn til Kunnskapsdepartementet i deres arbeid med stortingsmeldingen om tidlig innsats og inkluderende fellesskap.

Regjeringen har fulgt opp arbeidet i Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på - tidlig innsats og inkluderende felleskap i barnehage, skole og SFO. Utdanningsforbundet deltar på jevnlige innspills- og dialogmøter for å fremme vår politikk.