Om begrepet danning i barnehagen
Danning er et nøkkelord når vi reflekterer over følgende spørsmål: Hvordan skaper vi en god framtid for alle, hva er viktige verdier, kunnskaper og ferdigheter i vår tid?
Her finner du våre publikasjoner om barnehagesektoren.
Danning er et nøkkelord når vi reflekterer over følgende spørsmål: Hvordan skaper vi en god framtid for alle, hva er viktige verdier, kunnskaper og ferdigheter i vår tid?
Barnehagelovutvalget leverte sin innstilling til ny barnehagelov, «Til barnas beste», til Kunnskapsdepartementet i januar i år. Utvalget har hatt som oppgave å vurdere gjeldende barnehagelov, og å foreslå eventuelle endringer i regelverket.
Lærertettheten i skoleverket og pedagogtettheten i barnehagen blir ofte sammenliknet og rangert. Dette forutsetter at indikatorene man bruker er sammenliknbare. For de mest brukte indikatorene er dette ikke tilfelle.
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå og KOSTRA (KOmmune-STat-RApportering) per 15. mars 2012.
Alle undersøkelser om kvalitet i barnehagene konkluderer med at de ansatte er den viktigste kvalitetsfaktoren. Dersom barnehagens innhold og oppgaver skal innfris må barnehagene sikres både nok personale og et personale med høy kompetanse.
KOSTRA (KOmmune-STat-RApportering) publiserte 15. mars 2011 ureviderte tall for kommunenes og fylkeskommunenes virksomhet i 2010, herunder nøkkeltall for kommunenes barnehagevirksomhet i 2010.
Førskolelæreren har vært og skal være en viktig kvalitetsgarantist i barnehagen.
Education International, EI, er en verdensomspennende organisasjon for nasjonale fagforeninger i utdanningssektoren. Medlemsorganisasjonene representerer ansatte i hele utdanningssystemet fra barnehagen til høyskole og universitet.
Dette faktaarket er viet aktuell barnehagestatistikk basert på foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå og KOSTRA (KOmmune-STat-RApportering) per 15. mars 2010.
Det finnes lite forskningsbasert kunnskap om praktiseringen av og erfaringer med gjeldende arbeidstidsordninger i norske barnehager.
Dette faktaarket tar for seg aktuell barnehagestatistikk basert på foreløpige tall fra SSB og KOSTRA (KOmmune-STat-RApportering) per 16. mars 2009. Reviderte og kvalitetssikrede tall vil først foreligge medio juni 2009.
Arbeidet med barna, ingen like arbeidsdager og gode kolleger er viktige trivselsfaktorer ved å jobbe i barnehagen. Men en ny rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) peker også på flere utfordringer for å skape et bedre arbeidsmiljø.