7 tips: Slik sikrer du sykkelen

De mest rutinerte sykkeltyvene får jobben unnagjort på få sekunder. Her er 7 tips til hvordan du bedre kan sikre egen sykkel.

Publisert 30.03.2020

Pass opp for sykkeltyvene

Ved vårens utspring øyner også sykkeltyvene muligheter for å få seg en sykkel. De mest rutinerte får jobben unnagjort på få sekunder. For mange er sykkelen et viktig fremkomstmiddel, og det å skaffe seg en ny sykkel, kan oppleves som trøblete og det koster både tid og penger.

Selv om vi lever blant profesjonelle sykkeltyver, er det noen grep vi selv kan ta for å bedre sikre egn sykkel. Her er 7 tips:

1. Lås sykkelen med en god lås.

Unngå tynne kabellåser, de kan kuttes på få sekunder. Foldelåser, tykke kjeder og U-formede låser er sikrere alternativ. Generelt bør man vurdere sikkerhet, vekt og kostnad av låsen opp mot verdien av sykkelen som skal beskyttes.
  2. Lås sykkelen på rett måte.

Lås rammen til noe sikkert, og om mulig, lås både hjulet og rammen til noe sikkert. Eventuelt, bruk en ekstralås for å sikre begge hjulene. Vil du være enda sikrere, kan du plassere låsen slik at det er vanskelig å komme til med verktøy for å bryte den opp.
  3. Sykkelen bør låses til noe fast og trygt

Et sykkelstativ i massivt metall sementert i bakken, er tryggere enn et løst og lett sykkelstativ på bakken. En flaggstang er tryggere enn en tynn gren.
  4. Velg parkeringsplass for sykkelen med omhu

Lås sykkelen på steder hvor det er mange mennesker som kan oppdage mistenkelig oppførsel. Ikke la sykkelen overnatte på offentlige steder. Om mulig, oppbevar sykkelen på et lukket og avlåst område. Dersom du har en spesielt dyr sykkel og en ikke fullt så trygg bod kan du vurdere om du vil ta den med inn.
  5. Hold elsykkelen trygg

For elsykkel er det noen egne tips som kan være greie å ha med seg. Hvis du har et avtagbart kontrollpanel eller display bør du ta det med deg. Batteriet bør enten låses fast i sykkelen eller tas med. Lader eller annet løst tilleggsutstyr, av en viss verdi, bør heller ikke oppbevares med sykkelen.
  6. Registrere sykkelen din

Hvis du registrerer sykkelen din i et sykkelregister, får du et oblat på sykkelen som gjør den mindre attraktiv å stjele. Samtidig er det vanskeligere å videreselge sykkelen, og sannsynligheten for at den kommer tilbake øker. Så lenge sykkelen er registrert, trenger du ikke å betale egenandelen på kr 2 000,- på forsikringen, hvis du er forsikret i Utdanningsforbundet. Alle medlemmer i Utdanningsforbundet får halv pris på sykkelregistrering hos BikeMember. Prisen for ett medlem er kr 74,50 pr. år. Ordinær pris kr 149,- pr. år. For familieabonnement er prisen kr 145,50. Ordinær pris for familie er kr 299,- pr. år.
  7. Sjekk om den er forsikret

En sykkel kan være dekket under enten reiseforsikringen eller innboforsikringen. Hvilken forsikring som gjelder og hva forsikringssummen er på, kommer an på hvor sykkelen ble stjålet. Utdanningsforbundets innboforsikring dekker helt opp til kr 40 000,- pr. sykkel. Dersom du har kjøpt en dyrere sykkel, kan du vurdere en egen sykkelforsikring i tillegg.